سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نقد و بررسی اجمالی سریال سال های مشروطه اثر محمدرضا ورزی 

باز هم شاهد تلاش زیبا و قابل تقدیر کارگردان متعهد کشورمان، محمد رضا ورزی هستیم. سریال سال های مشروطه، با خط روایی مناسب و جذاب و فیلم برداری و گریم و طراحی لباس و دکور خوب و داستان روان و حساب شده اش و تیتراژ قوی آغازین و مبتنی بر تحقیقات خوب تاریخی، تلاش کرده است تا سال هایی از سلطنت قاجاریه که منجر به مشروطه شد، را به تصویر بکشد. موسیقی تاثیر گذار این سریال نیز به غنای آن افزوده است. انصافا این سریال، قوی تر از کارهای قبلی این کارگردان درآمده است و هر شب منتظرم که ساعت هشت و چهل و پنج دقیقه  آن را در شبکه سوم سیما ببینم.

واقعا این سریال بار دیگر مرحوم امیرکبیر را در قلبم زنده کرد. گرچه اگر برخی جزئیات توجه بیشتری می شد، بهتر بود و احیانا بهانه از دست برخی منتقدان که بی توجه به برجستگی های کار، فقط آن را تضعیف می کنند، گرفته می شد. البته در هر صورت باید قدر همه نقدها را دانست و تجربه اندوخت. بنده هم قبول دارکم که برخی جزئیات می توانست بهتر درآید ولی کار، در مجموع بسیار جذاب و روان و متقن در آمده است. اعتراض بی منطق و غیر علمی بهائیان و فراماسونرها به این سریال در برخی سایت هایشان، نشان از نفوذ جدی این سریال در میان هموطنان مسلمانمان دارد که باید آن را قدر دانست. البته برخی منتقدین منصف هم نقدهای خوبی به این اثر وارد کرده اند که در مسیر افزایش دانش و مهارت سینمایی ما باید به کار آید.

از تلاش های خوب شبکه سوم و گروه فیلم و سریال و تلاش های خوب آقای ضرغامی در ساخت آثار ارزشمند تاریخی و مستندهای خوبی درباره امام عزیز و انقلاب اسلامی، نیز باید تشکر کرد که رسم ادب و انصاف، چنین است. از طرف دیگر، از حیث تحلیل محتوا، نیز این سریال، بسیار قوی تر از سریال هایی چون روزگار قریب درآمده است که تاریخ کشورمان را مخدوش و غربگرا روایت کرده بودند. (قبلا در همین وبلاگ چند نقد خوب برای فیلم روزگار قریب کارشده بود. ر.ک:http://naghdefilm.parsiblog.com/Archive107597.htm

سال های مشروطه، که با وجود روایت 130 شخصیت تاریخی، باز هم توانسته ارتباط خوبی با مخاطب برقرار کند، یکی از بهترین فیلم های تاریخی است که تا کنون دیده ام و انصافا به دور از خط تاریخ نگاری غربگرا و فراماسونر زده و طاغوتی مرسوم، سعی کرده تاریخی دقیق را روایت کند و نقش حسودان دربار و خوش گذرانی های پادشاهان ظالم و فراماسونرها و سفارت انگلیس را در تاریخ ایران روایت کند. ازهمین جابه این کارگردان وسایر عوامل این فیلم خسته نباشیدمی گوییم وامیدواریم که در آینده نیز شاهد فیلم هایی قوی ترازایشان باشیم. این دو نقد را ببینید: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8811260460  و http://www.magiran.com/npview.asp?ID=2013684

اطلاعات بیشتری درباره این سریال: سال‌های مشروطه» از ابتدای سلطنت ناصرالدین شاه و زمان صدارت میرزا خان(امیرکبیر) تا انقلاب مشروطه را به تصویر می‌کشد. این سریال آخرین بخش از تریلوژی تاریخ معاصر است که فازهای دوم و سوم آن به نام‌های «پدرخوانده» و «عمارت فرنگی» در سال‌های گذشته ساخته شد.در «سال‌های مشروطه» وقایع تاریخی از زمان صدارت میرزا تقی خان تا بهمن 57 بررسی می‌شود.از مهم‌ترین فصل‌هایی که در این سریال بررسی می‌شود، می‌توان به انقلاب مشروطه، علمای آن دوران، روشنفکری غربی، مشروطه مشروعه و به انحراف کشیده شدن مشروطیت و مشروطه خواهان اشاره کرد. در این سریال، زندگی 5 پادشاه ایران در مدت 70 سال روایت می‌شود و در آن 130 شخصیت مختلف حضور دارند. پیش تولید این سریال از خردادماه شروع و مردادماه هم کار تصویربرداری در لوکیشن‌های مختلفی چون کاخ گلستان، کاخ سعدآباد، کاخ نیاوران، شهرک سینمایی غزالی، شهرک سینمایی دفاع مقدس، بازار سعدالسلطنه، باغ فین کاشان، دهکده کن و باغ ملک و... آغاز شده است. تصویربرداری این سریال دی ماه امسال به پایان رسید.
عوامل این سریال به این شرح هستند: نویسنده و کارگردان: محمدرضا ورزی، مدیر برنامه ریزی و دستیار اول کارگردان : مسعود عجمی ، مدیر تصویربرداری: فرشاد خالقی، مدیر تولید: تینا پاکروان، طراح دکور، لباس و صحنه: رویا ابراهیمی، موسیقی: ستار اورکی، صدابردار: علیرضا غفاری و طراح چهره‌پردازی: شهرام خلج.
بازیگران این سریال که برخی‌ها در دو نقش جلوی دوربین ظاهر خواهند شد، عبارتند از: اکبر عبدی (مظفر‌الدین شاه)، محمد صادقی (امیرکبیر)، آزیتا حاجیان(مهد علیا) ، ایرج راد (ناصر‌الدین شاه میانسال)، محمد مطیع (اتابک)، رضا رویگری (میرزای آشتیانی، کریم دوات‌گر) ، زهیر یاری (اصلان)، داریوش کاردان (میرزا آقاخان نوری)، شهرام عبدلی (محمدعلی شاه)، فرخ نعمتی (میرزای شیرازی)، قاسم زارع (میرزارضا کرمانی)، تینا پاکروان (امینه)، یوسف صیادی (آقا جوهر)،‌جمشید جهانزاده (شاپ‌شال)، فریبا خادمی (مادام حاجی‌عباس)، چنگیز وثوقی (کامران میرزا)، ‌ولی‌‌الله مومنی (پهلوان علی اکبر)، علی رامز (کلنل فرانت) ، خسرو فرخ‌زادی (حاج امین الضرب)، شهروز ابراهیمی (تالبوت)، آناهیتا دری(انیس‌الدوله)، سعید شیخ‌زاده (ناصر‌الدین شاه جوان)، ناصر خاوری ، حسن کاخی، شیرین ایزدی، علیرضا حق‌شناس، خسرو بامداد، مهری ودادیان، کیمیا موسوی، اسدالله یکتا، شهره نیکنام، اصغر ضرابی، میثم نیکنام، رضا حقیقی و با حضور جمشید مشایخی (کمال‌الملک و دو نقش دیگر). عکس ها و مطالب بیشتر درباره این سریال:  http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8811260431

 

«محمدرضا ورزی» کارگردان سریال تلویزیونی «سال‌های مشروطه» در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس، درباره بازخورد سریال «سال‌های مشروطه» در بین مخاطبان سریال گفت: الان قضاوت در این زمینه زود است و آینده معلوم می‌کند که این کار چگونه بوده است و چگونه توانسته با مخاطب ارتباط برقرار کند. ورزی ادامه داد: در این مسیر، نظر مردم بیشتر برایم اهمیت دارد و همین که آنها راضی باشند، ما هم روحیه و انرژی می‌گیریم اما در کل معتقدم که آینده همه چیز را در این زمینه روشن می‌کند و به فراخور نوع کار، باید حداقل 10 تا 15 سال از عمر یک کار بگذرد تا درمورد آن کار بتوان قضاوت درست و صحیحی ارائه داد. وی درباره بازخورد تکرار نقش‌های تاریخی بازیگرانی چون ایرج راد و جمشید مشایخی در این مجموعه تلویزیونی اظهار داشت: نگران نیستم که مردم سریال‌ «سال‌های مشروطه» و نقش‌ها و شخصیت‌هایش را با سریال‌های تاریخی مشابه مقایسه کنند. این مقایسه چه اشکالی می‌تواند داشته باشد؟ وی افزود: به عنوان مثال مردم جمشید مشایخی را دوست دارند و همیشه دل‌شان می‌خواسته که هنرنمایی «جمشید مشایخی» را در نقش «کمال الملک» ببینند. در اینجا هم، بازی آقای مشایخی به نقش کمال‌الملک 4 الی 5 سکانس بیشتر نبوده و من اگر هر هنرپیشه‌ای به غیر از آقای مشایخی را برای این نقش می‌آوردم، مردم ناخودآگاه چون کمال‌الملک با بازی جمشید مشایخی را می‌پسندیدند، می‌گفتند آن انتخاب درست‌تر بوده است... ورزی گفت: در واقع من برای احترام به خاطرات نوستالژیک و حافظه و احساس مردم به نقش‌های ماندگار، آقای مشایخی را دعوت به کار کردم و ایشان هم بزرگواری کرد و نقش کمال الملک را بازی کرد. درواقع این کار، هم با هدف یادبود مرحوم حاتمی بود و هم ادای احترام و تکریم به مقام آقای مشایخی بود که از بزرگ‌ترین هنرمندان این مملکت است. یا مثلا آقای مطیع که یکی از مفاخر و ستاره‌های بازیگری این کشور است و با پیگیری‌ها و رایزنی‌های مداوم من قبول کرد دوباره به تلویزیون بیاید... وی در این سریال هم پیشنهاد من را پذیرفت و فکر می‌کنم بهترین انتخاب برای این نقش بود.
وی درباره علاقه‌مندی‌اش به حوزه تاریخ به ویژه تاریخ معاصر اشاره کرد و گفت: خاطرم هست که در دوران نوجوانی پدرم کتابی را برایم تهیه کرد با عنوان زندگانی سیاسی میرزا تقی‌خان امیرکبیر. مطالعه این کتاب باعث شد به پژوهش در این عرصه علاقه‌مند شوم و این روند به قدری جدی شد که این رشته را به عنوان رشته تحصیلی دانشگاهی انتخاب کردم و از آن دوران، با توجه به تجربیات، مطالعه و تصوری در سال‌های پایان نوجوانی داشتم، به طور جدی تصمیم به خلق آثار نمایشی مرتبط با تاریخ معاصر ایران گرفتم.
وی درباره برخورد منتقدان با «سال‌های مشروطه» گفت: من خوب یادم هست زمانی که سریال «هزاردستان» اثر زنده‌یاد علی حاتمی از تلویزیون پخش می‌شد، گروهی به شدت از آن انتقاد می‌کردند و سریال برجسته مرحوم حاتمی را می‌کوبیدند... چقدر علیه این کار نوشتند و برای مرحوم حاتمی حرف درآوردند ولی ایشان که فوت کرد، به عنوان یک الگو از ایشان یاد شد و هنوز هم می‌شود و از اثرش، به عنوان یکی از فاخرترین آثار هنری تلویزیون یاد می‌کنند...
ورزی به فارس گفت: سخن من این است در کشور و مملکت ما، باید بمیریم تا کارهای‌مان ارزشمند و فاخر شود چرا که ما تا زنده هستیم، قدر همدیگر را نمی‌دانیم و مرتب نسبت به کار هم انتقاد می‌کنیم که این شیوه درستی نیست...
وی گفت: انتقاد منصفانه را همه قبول دارند. من هم گفتم که هدفم از روایت تاریخ در تلویزیون، جلب رضایت مردم است نه چیزی زیاد و نه کم!، اما بحث منتقدان، جای خودش را دارد. یادم هست که من با یکی از منتقدان قرار بود کار مشترکی را در یک سریال انجام دهیم و قرار شد ما به ایشان یک نقشی بدهیم که کار منتفی شد و آن سریال هم به سامان نرسید، ولی گویا این منتقد هنوز از دست من دلخور است!  ورزی ادامه داد: من در این زمینه یک نظر دارم و حرف‌های دوستانی که از روی غرض‌ورزی و کینه انتقاد می‌کنند، برایم پشیزی ارزش ندارد چرا که اینها با این دست کارها، می‌خواهند به حساب خودشان، تلافی کنند!
این کارگردان تأکید کرد: در کارهای من همیشه روال کاری بر این است که مردم برایم مهم باشند. یعنی این که اگر مردم از کار بدشان بیاید، من قافیه را باخته‌ام و اگر هم استقبال کردند و ازکار خوششان آمد، من پیروز شده‌ام.  وی گفت: در سریال قبلی (عمارت فرنگی) مردم خیلی از کار خوششان آمده بود و استقبال فراوانی از سریال شد. یک بار هم برای شرکت در یک برنامه نقد، به تلویزیون دعوت شدم که در پی پخش این برنامه، به ما ابراز علاقه و لطف و محبت شد و ما فقط شرمنده این همه ابراز و علاقه و محبت خالصانه شدیم و این برای من یک پیروزی بود.  وی در مورد این که تا چه حد تبدیل کارهای تلویزیونی تاریخی به فیلم‌های سینمایی برایش به عنوان دغدغه مطرح است، گفت: چنین تصمیمی و نگرشی ندارم چرا که اعتقاد دارم تلویزیون تلویزیون است و سینما، سینما. هر کدام بحث خود را دارند و کار خود را می‌طلبند. به این دلیل من نه دوست دارم یک کار تلویزیونی را سینمایی کنم و نه بر عکس. عقیده من این است. وی با اشاره به این که سریال تلویزیونی «سال‌های مشروطه»، یک سریال 22 قسمتی است که 12 قسمت آن پخش شده، گفت: سریال زمان پخش خیلی خوبی دارد و من از مسئولان پخش تلویزیون تشکر می‌کنم که این زمان را به این سریال تاریخی اختصاص دادند. 

نوشته شده در  شنبه 88/11/24ساعت  10:21 عصر  توسط عضو گروه شهیداوینی 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
سواد رسانه ای درحوزه:تحلیل و برررسی شبکه های اجتماعی و موبایل
معرفی تفصیلی کتاب «اسطوره های صهیونیستی در سینما»
نقد وبررسی چند فیلم ایرانی جدید توسط سعید مستغاثی
نقد وبررسی ابعادشخصیت مرد درسینمای ایران/بررسی\تسویه حساب\
نقد و بررسی انیمیشن ظهور نگهبانان/ rise of guardian
مروری بر فیلم های بازگوکننده جنایات صهیونیسم غاصب درفلسطین اشغال
حقیقتاچرارسانه های آمریکایی نسبت به ایران،اینقدر کینه جو هستند؟!
هالیوودوبازنمایی محرف تاریخ واندیشمندان ایرانی-نقدفیلم پزشک
بررسی سینمای اسراییل[غاصب]:شرق،غرب وسیاست بازنمایی
آشنایی با الکس جونز اندیشمند و منتقد ومستندساز آمریکایی...
[عناوین آرشیوشده]