سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مظلومیت فلسطین در سینمای جهان
این گزارش مروری است بر برخی از فیلم‌های شاخصی که در رابطه با جنایات رژیم صهیونیستی در سینمای جهان ساخته شده است.

ده‌ها سال از مظلومیت مردم فلسطین می‌گذرد و امروز نیز شاهد قتل و عام زنان، مردان و کودکان بی‌گناه این مرز و بوم هستیم.  مظلومیتی که هیچ‌کس توانایی سکوت در برابر آن را ندارد، در این میان فیلمسازان کشورهای مختلف جهان نیز با ساخت فیلم‌های مختلف در این‌باره تلاش‌ کرده‌اند تا پاسخگوی ندای وجدان خود باشند. در زیر مروری داریم بر برخی از فیلم‌های شاخصیکه در این باره ساخته شده است:

*فیلم سینمایی «فلسطین: دره گرگ‌ها»:

این فیلم 10 میلیون دلاری محصول کشور ترکیه به کارگردانی «زبیر شاشماز» است. داستان فیلم درباره یک گروه کماندویی ترکیه است که مأموریت دارند که به فلسطین اشغالی بروند و فرمانده اسرائیلی که مسؤول حمله اسرائیل به کاروان کمک‌رسانی غزهاست را به جزای اعمالش برسانند. 

حمله‌ای که 31 می2010 توسط کماندوهای ارتش اسرائیل به یک ‎ناوگان دریایی «کمک‌های بشر دوستانهبه غزه»؛حامل 663 فعال حامی فلسطینیان از 37 کشور جهان، صورت گرفت. فیلم 105 دقیقه «دره گرگ‌ها» که یکی از گرانترین پروژه‌های سینمایی کشور ترکیه محسوب می‌شود، 28 ژانویه سال 2011 در ترکیه به نمایش درآمد. 

این فیلم در واقع در ادامه دو فیلم «عراق: دره‌ گرگ‌ها» محصول 2006 میلادی و «گلادیو:دره گرگ‌ها» محصول سال 2008 میلادی ساخته شده است.

*والس با بشیر:

این انیمیشن سینمایی به کارگردانی «آری فولمن»، محصول سال 2008 میلادی است که به وقایع جنگ اول لبنان در دهه? 80 میلادی در لبنان به ویژه کشتار صبرا و شتیلا می‌پردازد. 

داستان فیلم ازخاطرات یک سرباز اسرائیلی (آری فولمن) از حادثه اردوگاه پناهندگان صبرا و شتیلا که درآن دست کم 800 فلسطینی، بدست شبه‌نظامیان مسیحی عضو حزب فالانژ لبنان در جریان جنگ داخلی لبنان کشته شدند، حکایت دارد. دراین فیلم که خیلی صادقانه از اهمال دولتمردان اسراییلی سخن می گوید به مسیحیان اسپانیایی اشاره می‌شود که مسوول کشتار صبرا وشتیلا هستند. آری فولمن که ظاهراً شخصیت اصلی این ماجراست بار سنگین عذاب وجدانی سخت را بر دوش خود احساس می کند که درقالب کابوسی سخت جلوه می نماید. او تلاش دارد حافظه از دست رفته خود را با یادآوری هایی گنگ بازیابد و در این میان به صورتی بی طرفانه از کشته شدن آدم های بی گناه در چنین جنگ‌هایی پرده برمی‌دارد. 

این اولین انیمیشنی است که در طول تاریخ جشنواره فیلم کن در بخش اصلی این رقابت‌ها، برای تصاحب نخل طلا برگزیده می‌شود. فیلم انیمیشن «والس با بشیر» در این جشنواره تحسین بسیاری از منتقدین را برانگیخت ولی در نهایت این رقابت را به فیلم فرانسوی «کلاس» واگذار کرد. این فیلم همچینن توانست در سال 2008 میلادی برنده جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم خارجی زبان شود. «والس با بشیر» سال بعد نیز نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان شد ولی این جایزه را نیز به رقیب ژاپنی خود واگذار کرد.

*تولد لیلا:

فیلم سینمایی«تولد لیلا» محصول سال 2008 میلادی وبه کارگردانی «رشید مشراوی» داستان یک وکیل میانسال فلسطینی است که مقامات اسرائیلی او را از کار بیکار می‌کنند و او مجبور است که برای امرار معاش راننده تاکسی شود. 

او صبح روزی که دختر کوچکش، لیلا، 7 ساله می‌شود بنا به توصیه همسرش برای تهیه هدیه و کیک تولد از خانه خارج می‌شود ولی با مشکلات زیادی روبرو می‌شود. 

این فیلم با بازی «محمد باکری»،محصول مشترک کشورهای فلسطین، تونس و هلند است.

*بازگشت به حیفا:

فیلم سینمایی «بازگشت به حیفا » به کارگردانی «باسل خطیب» محصول سال 2005 کشور سوریه است. 

این فیلمداستان حمله صهیونیست‌ها به شهر حیفا در سال 1948 است که در این میان زوجی یهودی، کودکی فلسطینی را که در جریان حمله به اسرائیل جامانده است رابزرگ می‌کنند. اما قاسم یکی از اقوام این کودک از مبارزین فلسطینی است که به دنبال بازگرداندن این کودک به والدینش است.

*«حنا کی.»:

این فیلم با مدت زمان حدود 2 ساعت، محصول کشور فرانسه در سال 1983 میلادی است.

«حنا کی.» به کارگردانی «گوستا گارواس» داستان یک وکیل‌مدافع یهودی آمریکایی به نام «حنا کافمن» است که وظیفه دفاع از یک فلسطینی کهدربه اتهام تروریست‌ بودن دستگیر و زندانی شده را به عهده می‌گیرد. «حنا» که یکی از مخالفان سیاست‌های ظالمانه رژیم صهیونیستی در برابر فلسطینی‌هاست در دفاع از وکیل‌مدافع فلسطینی‌اش بر این عقیده است که رفتارهای مشکوک و پنهان‌کاری‌های وکیل‌مدافع‌اش در اسرائیل نه با هدف انجام اعمال تروریستی که به منظور پس گرفتن خانه‌اش صورت گرفته که توسط اسرائیلی‌ها به طور غیرقانونی غصب شده است. این فیلم علی‌رغم ساختار قوی و خوبش از سوی محافل سینمایی با بی‌توجهی روبرو شد.

* درخت لیمو:

این فیلم در سال 2008 میلادی به کارگردانی «ایران ریکلیس» و بازی «هیام عباس» و «علی سلیمان» ساخته شد. 

«درخت لیمو» داستان یک زن بیوه فلسطینی است که در مرز میان اسرائیل و کرانه باختری در باغ لیموی خود در آرامش زندگی می‌کند ولی زمانی‌که وزیر دفاع اسرائیل و خانواده‌اش با او همسایه می‌شوند، مشکلات او نیز شروع می‌شود. سرویس امنیتی اسرائیل با این ادعا که این باغ لیمو تهدیدی برای امنیت آقای وزیر محسوب می‌شود، حکم نابودی باغ را می‌گیرند و درصدد نابودی آن برمی‌آیند.

 

اگرچه این فیلم و باغ لیمو به طور سمبلیک اشاره به واقعیات درگیری میان اسرائیلی‌ها و مردم فلسطین دارد ولی به گفته سازندگان آن، فیلم براساس حقیقت ساخته شده است. این فیلم در زمان اکران مورد توجه منتقدین سینمایی قرار گرفت.

 *«اینک بهشت»:

فیلم سینمایی«اینک بهشت» محصول سال 2005، به نویسندگی و کارگردانی «هانی ابو اسعد» است.

 

این فیلم داستان دو جوان فلسطینی به نام‌های سعید و خالد است که از کودکی با یکدیگر دوستان صمیمی بوده‌اند واکنون تصمیمبه انجام یک عملیات استشهادی می‌گیرند.

 

داستان «اینک بهشت» در واقع بر آخرین روزهایی که این دو دوست با یکدیگر می‌گذرانند تمرکز می‌کند. این فیلم در سطح بین‌الملل برنده جوایز زیادی از جمله جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم خارجی زبان شد. این فیلم همچنین اولین فیلم فلسطینی است که نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان می‌شود.

*فیلم «عمر»:

«عمر» پنجمین اثر بلند داستانی «هانی ابواسد» و در میان آثار سینمایی وی، پس از «اکنون بهشت»، دومین فیلم فلسطینی راه یافته به فهرست نامزدهای نهایی جوایز اسکار بهترین فیلم خارجی زبان (غیرانگلیسی) است. 

این فیلم طی 8 هفته در شهرهای «ناصره»، «نابلس» و «بیت شنان» تصوربرداری شده است.فیلم98 دقیقه‌ای «عمر» که از واقعیت‌های زندگی روزمره مردم فلسطین الهام گرفته شده، روایتگر رابطه پنج دوست به اسم‌های عمر، نادیه، امجد، فاروق و رامی است که برای آزادی سرزمین خود با سربازان اسرائیلی مبارزه می‌کنند، اما در این مسیر دچار اشتباهاتی می‌شوند.داستان فیلم به صورت کلی درباره یک کارگر نانوایی به اسم «عمر» است که هر روز خود را در تیررأس سربازان اسرائیلی قرار می‌دهد و از دیوار امنیتی اسرائیل بالا می‌رود تا زن مورد علاقه‌اش «نادیه» را ملاقات کند.ازدواج عمر و نادیه پس از اینکه عمر توسط سربازان اسرائیلی در یک درگیری بازداشت می‌شود، به هم می‌خورد و عمر در بازداشتگاه رژیم اشغالگر زیر شکنجه‌های شدیدی قرار می‌گیرد. 

«عمر» که بهترین اثر «هانی ابواسعد» تلقی می‌شود، در سال 2013 در جشنواره فیلم دبی جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را از آن خود کرد. همچنین در جشنواره سینمایی کن، برنده جایزه بخش منتقدان شد.

 منبع: خبرگزاری فارس /  از سایت تریبون


نوشته شده در  دوشنبه 93/8/5ساعت  2:50 صبح  توسط عضو گروه شهیداوینی 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
سواد رسانه ای درحوزه:تحلیل و برررسی شبکه های اجتماعی و موبایل
معرفی تفصیلی کتاب «اسطوره های صهیونیستی در سینما»
نقد وبررسی چند فیلم ایرانی جدید توسط سعید مستغاثی
نقد وبررسی ابعادشخصیت مرد درسینمای ایران/بررسی\تسویه حساب\
نقد و بررسی انیمیشن ظهور نگهبانان/ rise of guardian
مروری بر فیلم های بازگوکننده جنایات صهیونیسم غاصب درفلسطین اشغال
حقیقتاچرارسانه های آمریکایی نسبت به ایران،اینقدر کینه جو هستند؟!
هالیوودوبازنمایی محرف تاریخ واندیشمندان ایرانی-نقدفیلم پزشک
بررسی سینمای اسراییل[غاصب]:شرق،غرب وسیاست بازنمایی
آشنایی با الکس جونز اندیشمند و منتقد ومستندساز آمریکایی...
[عناوین آرشیوشده]