تراست موسیقی یهود چگونه شما را به ترنّم وا میدارد
یهودیان آهنگ عامیانه نساختند بلکه آن را به ابتذال کشیدند.دقیقا زمانی کهیهود کنترل آهنگهای عامیانه و مورد علاقه مردم را به دست گرفت،جنبه معنویو اخلاقی این گونه آهنگها رو به انحطاط گذاشت.موسیقی«عامیانه»پیش ازآنکه به صنعتی یهودی تبدیل شود حقیقتا عامیانه و مردمی بود.مردم آن را ترنّم میکردند و دلیلی نمیدیدند که پنهانش کنند.اما موسیقی عامیانه امروز اغلبآن قدر مشکوک و سؤال بر انگیز است که مجریان آن،به خصوص اگر نشانی ازنجابت و پاکیزگی در وجودشان باشد،باید مستمعین را پیش از اجرا ارزیابینمایند.هموطنان میانسال مراحلی را که موسیقی عامیانه طی چند دهه اخیر پشتسر نهاده به یاد میآورند.
سرودهای جنگی تا بعد از جنگ داخلی[آمریکا] دوام پیدا کرده و به تدریج با آهنگهای بدیع،رومانیک و بیآلایش دوران بعد ازجنگ در هم آمیختند.طی جنگ جهانی اول،آهنگها و تصنیفهای مشابهیبرای یک مدت کوتاه احیا شدند.این آهنگها محصول کارخانههای آهنگسازینبودند بلکه توسط افرادی که استعدادشان به صورت طبیعی شکوفا میشدبه وجود آمدند.این اشخاص نه برای مجامع نشر و توزیع موسیقی بلکه برایارضای حرفهای خویش و برای هنرمندان سالنهای موسیقی کار میکردند.ثروت زیادی از طریق آهنگسازی به دست نمیآمد ولی خشنود ساختن وارضای ذوق عامّه موجب رضایت و خشنودی هنرمند میشد.ذوق و سلیقه عامّهطالب چیزی است که عموما از آن تغذیه میکند.ذوق و سلیقه عامّه همان عادتآنهاست.عموم مردم از منشأ آنچه زندگیشان با آن تأمین و سپری میشودبیخبرند و خود را با آنچه عرضه میشود تطبیق میدهند.ذوق و سلیقه عامّههمراه با بالا رفتن یا پایین آمدن کیفیت تغذیه مادی یا معنوی آنان بهبود یافته یاتنزل پیدا میکند.
طی یک ربع قرن،با برخورداری از همه امکانات تبلیغی نظیر تئاتر،سینما،موسیقی عامیانه،روزنامهها و رادیو،ضمن تحقیر و تخفیف همه نهادهای اخلاقیمخالف،تقریبا میتوان نوع مردم و جامعه مورد نظر را پرورش داده و به وجود آورد.فقط حدود یک ربع قرن برای انجام این کار کفایت میکند.مردم سابقا هم مثل امروز ترنّم میکردند،اما نه به این طرز تخدیر شده و نه بااین تسلسل و پیوستگی ناشی از گیجی و اغتشاش.آنان ترنّم میکردند،نه بهعنوان عادتی غیر ارادی بلکه چون چنین میخواستند.آنان آهنگهای بیمعنی ومهمل،عاطفی و حماسی را میخواندند و زمزمه میکردند ولی آهنگهای«مشکوک»ممنوع بود.آهنگهای قدیمی را به سهولت میتوان به خاطر آورد.اگر چه سالها از دوره محبوبیت آنها گذشته است،اما طبیعت آنها به گونهای استکه از میان نمیروند.آهنگهای بسیار قدیمی وجود دارند که عناوین آنها حتیبرای کسانی که آنها را نخوانده و زمزمه نکردهاند آشناست.ولی آهنگ عامیانهمورد علاقه مردم را در همین ماه گذشته در نظر بگیرید.چه کسی نامش را بهخاطر دارد؟آهنگهای قدیمی جایی برای آثار و وسوسه انگیز و احساساتناسالم و بیمارگونه باقی نمیگذاشتند.آنها فاقد احساس و عاطفه نبودند امااحساس موجود در آنها ناشایست و قبیح نبود.
آنگاه یهودیان وارد شدند و آهنگعامیانه متحول شد.عناوین کاملا تازهای با موضوعاتی کاملا متفاوت باآهنگهای قبلی رواج پیدا کرد.خوانندگان با ذوق و مستعد و تصنیفهای خوش آهنگ ناپدید شدند.دوره موسیقی یهودی و آفریقایی مدخلی برایموسیقی جنگلی،یا به اصطلاح«کنگو»یی،و انواع دیگر موسیقی بود که بهسرعت مدارج انحطاط را پیمود و به نوعی موسیقی سبعانه تبدیل شد که از آنچهخود حیوانات وحشی ممکن بود به آن دست یابند سبعانهتر مینمود.در کنار اینکشش باتلاقی،نوعی موسیقی«ضربی»که ادامه موسیقی سیّار اصیل سیاهانبود جریان داشت.موسیقی تغزلی در برابر آهنگهای رقص سیاهان که سیل آسارواج پیدا میکرد رنگ باخته و از میان رفت.موسیقی سیّار احیا شد:جوانان اغواگر به طور یکنواخت و آرام تصنیفهایی را زیر لب زمزمه میکنند،زناندلفریب با حرکاتی که به طرز شرمآوری شهوت انگیز است ترانههایی را تو دماغیمیخوانند که هیچ آهنگساز واقعی باز نمیشناسد.
گروههای نوازنده موسیقیجاز رفته رفته ظاهر شدند. اگر چه زوال و انحطاط موسیقی عامیانه به تدریج و به صورتی نامحسوسآغاز شد اما در آهنگهای مبتذل یکی دو دهه اخیر به سهولت قابل تشخیصاست.عاطفه و احساس جای خود را به وسوسههای شهوانی داده است.ماجرایعاطفی و عاشقانه به تحریکات جنسی تبدیل شده است.موسیقی موزون وخوش نوای عامیانه پس از عبور از مرحله آهنگهای ضربی و ریتمیک،اکنون بهآه و ناله و موسیقی جاز بدل گشته است.مضمون اشعار موسیقی نیز متنزل شده وجای خود را به لجنهای برآمده از عمق پستترین طبقات جامعه واگذار کردهاست.نخستین«سلطان جاز»تقلبی یک یهودی به نام«فریسکو»بود.مدیراناصلی این روند رو به تباهی همه یهودی بودهاند.فقط قدری زیرکی و موذیگریلازم بود تا این کثافت ضد اخلاق و معنویت را از نظرها بپوشاند و آن را از جایگاهطبیعیاش،که جز بیزاری و تنفر حس دیگری در انسان بر نمیانگیزد،برتر جلوهدهد.
منبع:http://www.yahoodiat.blogfa.com/post-45.aspx