سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سکانس آخر/ سینمای آخرالزمانی به فیلم "قلمرو بهشت" رسید.
 
 

   
.

بخش فرهنگی خبرگزاری شبستان 14 اردیبهشت1389: دکتر مجید شاه حسینی در سلسله نشست های سکانس آخر گفت: فیلم "قلمرو بهشت" دیدگاهی متفاوت به جنگ های صلیبی است.به گزارش خبرگزاری شبستان نشست نقد و بررسی سینمای آخرالزمان با محوریت دین، در فرهنگسرای رسانه برگزار شد. در این جلسه مجید شاه حسینی با اشاره به تاریخ جنگ های صلیبی به نقد و بررسی فیلم "قلمرو بهشت" به کارگردانی "رابی اسکات" پرداخت.
وی با اشاره به اعتقادات مسیحیت در جنگ های صلیبی گفت: جنگ های صلیبی ریشه در اعتقاد مسیحیت به آخرالزمان دارد. شروع جنگ های صلیبی با فتوای پاپ در مورد کشتار مسلمانان بیت المقدس بود. تصرف قلمرو اصلی مسیح به دست مسلمنان موجب تاخیر رجعت عیسی مسیح (ع) شده است. آنها با این اعتقاد که مسیح باید در موطن خویش به دنیا بیاید وارد جنگ های صلیبی شدند. بنا به نقل "ویل دورانت" بسیاری از علوم شرقی در این جنگ ها وارد اروپا شد.
وی ادامه داد: در یکی از جنگ های صلیبی، "فردریک" یکی از فرماندهان این جنگ که به تازگی وارد خاک بیت المقدس شده بود، با آشنا شدن با فرهنگ شرقی از جنگیدن با مسلمانان سر با زد. وی پس از بازگشت به اروپا کلیسایی در مسینا بنا نهاد که بر روی دیواره های آن آیات قرآن حک شده است. گفتنی است که پاپ به دلیل امتناع "فردریک" از جنگیدن با مسلمانان، به او لقب امپراتور مطرود داد.
وی به توصیف سینمای آخرالزمانی با موضوع جنگ های ادیان پرداخت و گفت: "قلمرو بهشت" ساخته رابی اسکات یکی از فیلم هایی است که به جنگ های صلیبی پرداخته است. در این فیلم اسکات اعترافاتی می کند که کمتر کارگردانی جرات پرداختن به این موضوعات را دارد. وی در این فیلم مسیحیان متاثر از فرهنگ شرق را به تصویر می کشد که از اندیشه های خرافه گرایی کلیسایی فاصله گرفته اند.
وی در ادامه افزود: نشریات و مقامات آمریکایی پس از ساخت فیلم “king of heaven" به انتقاد از اسکات پرداختند و سیمای مسیحیان در فیلم را سیمای کاذب از مسیحیت در جنگ های صلیبی معرفی کردند.
شاه حسینی با توضیح نبرد "هتین" گفت: نبرد "هتین" نبردی در جنگ های صلیبی بود که به شکست مسیحیت توسط مسلمانان منتهی شد. پیش از آن مسیحیان وعده داده بودند که به جنگ با مسلمان نپردازند. اسکات این شکست را ناشی از خلف وعده مسیحیان معرفی می کند.
مجید شاه حسینی در لابه لای نمایش فیلم "قلمرو بهشت" اشاره کرد: فیلم از گورستانی آغاز می شود که در آن یکی از مقامات کلیسایی سرگرم دزدی از جنازه یک زن در حال تدفین است. در ابتدای فیلم اروپایی به تصویر کشیده می شود که دیکتاتوری کلیسا بر آن حاکم است. کارگردان با مهارت زیاد فضای غبار آلود و تاریک اروپا را نشان داده است.
وی ادامه داد: کارگردان در همان ابتدای فیلم قلاب خود را به دهان مخاطب می اندازد. در یکی سکانس های آغازین فیلم، ملاقات دردناک پدر و پسری را به تصویر کشیده می شود که جریان اصلی داستان را مشخص می کنند."بیلیان" فرزند یکی از فرماندهان جنگ های صلیبی به نام "گاد فری" است که به دلیل قتل ناخواسته یکی از کشیش های کلیسا وارد خاک اورشلیم می شود.
شاه حسینی به تاثیرات فرهنگ شرقی بر مسیحیان اورشلیم در فیلم قلمرو بهشت اشاره کرد و اظهار داشت: در سکانس های مختلفی از فیلم همسر پادشاه اورشلیم به زبان عربی صحبت می کند و اسکات از این طریق به تاثیرات زبانی عرب اشاره می کند. در سکانسی دیگر، دیالوگی بین بیلیان و پادشاه برقرار می شود که فاصله گرفتن مسیحیان اورشلیم را از اعتقادات کلیسایی نشان می دهد. در این سکانس پادشاهی به تصویر کشیده می شود که بر خلاف فرمان پاپ، تحمل دیدن کشتار مسلمانان را ندارد و صحبت از برادری و برابری می کند.
فیلم قلمرو بهشت گروهی از مسیحیان متعصب را به تصویر می کشد که احساس می کنند با تهاجم فرهنگی اسلام روبرو هستند و کم کم همه دارایی خود را در حال از دست می دهند. از بین بردن دین مسیحیان از جانب اسلام، احساس خطری است که موجب پیمان شکنی از جانب آنها می شود.
قلمرو بهشت یکی از فیلم هایی است که کمتر می توان نسخه ای مانند آن را در سینمای هالیوود یافت کرد. اسکات که فیلم "گلادیاتور" را کارگردانی کرده است، بار دیگر جرات خود را به بازگو کردن ناگفته ها نشان می دهد.  http://www.shabestan.ir/newsdetail.asp?newsid=89021411334703

 

گزارش دیگری از  جلسه:

یک منتقد سینما تاکید کرد: گرایش غرب به ساخت فیلم های آخرالزمانی
یک منتقد سینما گفت: جذابیت جریان های فرجام نگر و آخر الزمانی در جامعه اروپایی و غرب به حدی است که در ساخت فیلم های سینمایی نمود پیدا کرده است.
به گزارش خبرنگار فرهنگی «شبکه خبر دانشجو»، مجید شاه حسینی در دهمین جلسه از سلسله نشست های بررسی فیلم های آخر الزمانی که عصر دیروز در فرهنگ سرای رسانه با مشارکت کانون اندیشه جوان برگزار شد، گفت: در فیلم های آخر الزمانی ساخت غرب، فلسطین ملک خداوند است که بنابراین تفکر باید به دست یهودیان سپرده شود. 

وی خاطرنشان کرد: در این نوع فیلم ها مسیحیان، فلسطین و اورشلیم را ملک خداوند می دانند که باید برای زمان موعود به دست یهودیان سپرده شود. شاه حسینی با بیان اینکه در بسیاری از فیلم های آخر الزمانی دینی مقاطع مختلف جنگ های صلیبی به تصویر کشیده می شود، افزود: جنگ های صلیبی برای مسیحیان نوعی جریان آخر الزمانی است که از نظر دینی برای اروپاییان بسیار مهم است. این منتقد سینما اضافه کرد: جامعه غرب و اروپا به نگاه های فرجام نگر و آخر الزمانی توجه ویژه ای دارد که بر مبنای این تفکر بسیاری از فیلم های آخر الزمانی اروپایی به موضوع فرجام نگر جنگ های صلیبی اشاره می کند. وی تصریح کرد: جذابیت جریان های فرجام نگر و آخر الزمانی در جامعه اروپایی و غرب به حدی است که در ساخت فیلم های سینمایی نمود پیدا کرده است.

شاه حسینی با بیان اینکه منجی در فیلم های آخر الزمانی از طریق رنج و سختی در بین مردم شناخته می شود، افزود: نمونه عینی این تفکر به وضوح در فیلم ماتریکس به چشم می خورد.این منتقد سینما با اشاره به فیلم «ملکوت آسمان ها» اضافه کرد: در این فیلم شکست مسیحیان در جنگ های صلیبی به تصویر کشیده شده است. وی با بیان اینکه نقطه قوت فیلم «ملکوت آسمان ها»، نشان دادن تحجر اروپائیان است، افزود: در این فیلم آخرالزمانی اروپا عقب مانده، نا موزون و سلطه گر به بییننده معرفی شده است.شاه حسینی بیان داشت: همچنین در این فیلم سرزمین فلسطین بسیار تمیز، شاد و مانند شهر های مدرن امروزی و متفاوت از شهرهای اروپا در زمان جنگ های صلیبی معرفی شده است. این منتقد سینما با بیان اینکه بازیگر اصلی فیلم برای زیارت و بخشش گناهانش به سرزمین مقدس کوچ می کند، گفت: محور اصلی ساخت این فیلم زیارت و بخشش خداوند در سرزمین مقدس است.

وی فیلم «ملکوت آسمان ها» را یک فیلم متفاوت از سینمای غربی و اروپایی عنوان کرد و افزود: در سکانس اولیه فیلم یک کشیش گردنبد زن مرده ای را به سرقت می برد. شاه حسینی فیلم «ملکوت آسمان ها» را تکرار فیلم «گروه خشن» دانست و اضافه کرد: الگوهای سینمایی در قالب های مختلف تکرار می شوند. این منتقد سینما با اشاره به مخلوط شدن فرهنگ اسلامی و مسیحیت گفت: در این فیلم برخی از سلحشوران مسیحیی از عبارات عربی در کلام خود استفاده می کنند.  وی گفت: در فیلم «ملکوت آسمان ها» ادیان مختلف در سرزمین مقدس به صورت مسالمت آمیز در کنار یکدیگر زندگی کرده و مناسک دینی خود را انجام می دهند. شاه حسینی با بیان اینکه منجی در این فیلم یک آهنگر فرانسوی گناهکار است، افزود: منجی در فیلم «ملکوت آسمان ها» با عبور از سختی به منجی تبدیل می شود. این منتقد سینما عنصر تقدیر را در فیلم های آخر الزمانی از ارکان اصلی داستان عنوان کرد و گفت: در این فیلم منجی به وسیله تقدیر داستان را به پایان می برد. http://www.sedayeshia.com/showdata.aspx?dataid=4467


نوشته شده در  دوشنبه 89/6/29ساعت  6:23 صبح  توسط عضو گروه شهیداوینی 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
سواد رسانه ای درحوزه:تحلیل و برررسی شبکه های اجتماعی و موبایل
معرفی تفصیلی کتاب «اسطوره های صهیونیستی در سینما»
نقد وبررسی چند فیلم ایرانی جدید توسط سعید مستغاثی
نقد وبررسی ابعادشخصیت مرد درسینمای ایران/بررسی\تسویه حساب\
نقد و بررسی انیمیشن ظهور نگهبانان/ rise of guardian
مروری بر فیلم های بازگوکننده جنایات صهیونیسم غاصب درفلسطین اشغال
حقیقتاچرارسانه های آمریکایی نسبت به ایران،اینقدر کینه جو هستند؟!
هالیوودوبازنمایی محرف تاریخ واندیشمندان ایرانی-نقدفیلم پزشک
بررسی سینمای اسراییل[غاصب]:شرق،غرب وسیاست بازنمایی
آشنایی با الکس جونز اندیشمند و منتقد ومستندساز آمریکایی...
[عناوین آرشیوشده]