سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تبلیغات ماتریکسی در رسانه ملی!

بعد از سونامی کره ای ها، امروز آگهی های اقتباس شده از آثار غربی پای خود را به جعبه جادویی گذاشته اند. اقتباس از فیلم های سینمایی نامی در تبلیغات بازرگانی که این روزها وارد تلویزیون شده اند هم قابل توجه و هم قابل تامل است. به گزارش ایرنا، عصر روز دوشنبه بانک ملی ایران در قالب کپی برداری از فیلم ماتریکس به تبلیغ امکانات دسترسی مشتریان این بانک از طریق تلفن پرداخت. در این تبلیغ، با بازسازی دو شخصیت اصلی فیلم ماتریکس، کدی به مشتری داده می شود که بعد از وارد کردن کد، مشتری به ماتریکسی ها می پیوندد. "کیانو ریوز" و "لارن فیش بورن" بعنوان نقش اول در این فیلم در تبلیغ بانک ملی در قالب مشتری و نماینده بانک بازسازی شده اند. بگونه ای که مشتری در قالب "ریوز" و کارمند به شکل ظاهری "فیش بورن" طراحی شده اند. 

این برای نخستین بار نیست که صدا و سیما اجازه پخش تبلیغات برگرفته و کپی شده برخی از آثار سینمایی را صادر کرده است. چندی پیش بانک ملت نیز برای تبلیغ جوایز خود روی به مستند "راز" آورد تا بتواند مشتریان را به پس انداز در این بانک ترغیب کند. کپی برداری از فیلم های خارجی در تبلیغات بازرگانی تلویزیونی نشان از آن دارد که برنامه و الگوی مشخصی برای تبلیغات در سیما وجود ندارد و مشترکان دولتی و خصوصی این حق را دارند که از هر الگویی که می خواهند در تبلیغات خود استفاده کنند. حضور پیاپی تبلیغات کپی شده در سیما و شخصیت پردازی های انجام شده، پدیده ای است که این روزها با تبلیغات با الگوهای غربی در تلویزیون شاهد آن هستیم. تلویزیون یک رسانه عمومی است و اغلب مردم مخاطبان این رسانه بوده و از همه برنامه های این رسانه حتی آگهی های بازرگانی تاثیر می پذیرند. در این بین کودکان بیش از دیگر مخاطبان از پیام های بازرگانی تلویزیونی تاثیر می پذیرند که این موضوعی قابل تامل است. یک کارشناس رسانه می گوید: «یکی از مصداق های تهاجم فرهنگی کپی برداری از الگوهای غربی است. این الگو می تواند یک نماد، یک ضد ارزش و یا یک باور باشد. در حقیقت فرهنگ به مثابه درختی است که برگ های(نمادها) آن، برگرفته از ارزش ها و باورهای عمیق ملی است.»

امروز حضور عناصر و الگوهای غربی در تبلیغات بازرگانی نشان از یک نکته دارد و آن تخریب نمادهای داخلی و ترویج نمادهای غربی است. به نظر می رسد این روزها سیما علاقه بسیاری به محصولات فرهنگی یا غیر فرهنگی دیگر کشورها نشان می دهد؛ بگونه ای که بعد از سونامی کره ای ها که همچنان ادامه دارد، امروز نوبت آثار هالیوودی در آگهی های بازرگانی است و مشخص نیست این داستان دنباله دار به کجا خواهد رسید. ماتریکس فیلمی علمی-تخیلی به نویسندگی و کارگردانی برادران واچوفسکی است که در سال 1999 اکران شد.این فیلم آمیزه‌ای از اکشن، هنرهای رزمی و یک فیلمنامه چندلایه است. http://www.rajanews.com/detail.asp?id=28159

***دو نکته تکمیلی وبلاگ سینما ساحل نجات صهیون: این هم لینک مرتیط سابق همین وبلاگ درباره دو نکته مورد بحث: http://naghdefilm.parsiblog.com/Archive29106.htm  الف -فیلم ماتریکس در مسیر عرفان یهود و اهداف اخرالزمانی مسیحیان ویهودیان صهیونیست می باشد و تهیه کننده ان جوئل سیلور، از قوی ترین کارگردانان یهودی صهوینسیت هالیوود می باشد.... /ب-متاسفانه چندی پیش نیز تبلیغ یکی از بانکها با الگوگیری از فیلم استعماری راز الگو گرفته بود که این فیلم هم با ترویج آرانش نمای مادی و دنیوی و سکولار مورد توجه عده ای غافل قرار گرفته است. در این باره قبلا مطالبی داشته ایم وباز هم خواهیم داشت.


نوشته شده در  چهارشنبه 88/2/9ساعت  3:41 صبح  توسط عضو گروه شهیداوینی 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
سواد رسانه ای درحوزه:تحلیل و برررسی شبکه های اجتماعی و موبایل
معرفی تفصیلی کتاب «اسطوره های صهیونیستی در سینما»
نقد وبررسی چند فیلم ایرانی جدید توسط سعید مستغاثی
نقد وبررسی ابعادشخصیت مرد درسینمای ایران/بررسی\تسویه حساب\
نقد و بررسی انیمیشن ظهور نگهبانان/ rise of guardian
مروری بر فیلم های بازگوکننده جنایات صهیونیسم غاصب درفلسطین اشغال
حقیقتاچرارسانه های آمریکایی نسبت به ایران،اینقدر کینه جو هستند؟!
هالیوودوبازنمایی محرف تاریخ واندیشمندان ایرانی-نقدفیلم پزشک
بررسی سینمای اسراییل[غاصب]:شرق،غرب وسیاست بازنمایی
آشنایی با الکس جونز اندیشمند و منتقد ومستندساز آمریکایی...
[عناوین آرشیوشده]