ساعت دماسنج

نام:
ايميل:
سايت:
   
متن پيام :
حداکثر 2000 حرف
كد امنيتي:
  
  
 
+ زن در سينما 

تحليلي بر تصويرزنان در رسانه هاي غربي - 1

فمنيسم رسانه اي؛ پوششي براي استفاده ابزاري از زن
رضا فرخي
رسانه ها در جهان امروز آينه پويايي فرهنگ ها هستند؛ چرا كه رسانه ها به دليل پيوند عميق ارتباطي و فرهنگي كه در هر جامعه با شاكله هاي فكري آن جامعه دارند و با نوع خاص برداشت هايشان از مسائل مختلف، نمايانگر طرز فكري هستند كه پشتوانه آن هاست.
به واقع موضوعات مورد توجه رسانه ها طيف وسيعي از مسائل را شامل مي شود كه در بين آنها مسائل انساني و اجتماعي اهميت بيشتري دارد و بيشتر مورد توجه افكار عمومي جهان است. امروز مسائلي مربوط به انسان شناسي و جايگاه انسانها از نسلها و جنسيت هاي مختلف كه بيشتر مربوط به ويژگي هاي رواني انساني است در رسانه ها به صورت جدي پي گيري مي شود. نكته قابل توجه اين است كه رسانه هاي كشورهاي مختلف هر كدام سعي مي كنند كه تعريف خود را منطبق با فرهنگ موردنظر خويش به افراد القا كنند. در اين بين مسائل مختلف انساني از جمله جايگاه انسان و حقوق متقابل انسانها به خصوص زنان بخش عمده اي از اين توجهات رسانه اي را به خود اختصاص داده است. زن و حقوق آن موضوعي است كه در چند سال اخير رسانه ها به خصوص رسانه هاي تصويري غربي سعي كرده اند خود را مدعي اين حقوق نشان دهند.
اين رويكرد از زماني پررنگ تر شد كه گروه هايي موسوم به فمنيست با حمايت دولتمردان غربي شكل گرفتند و قدرت و عرصه عمل يافتند و به تبع آن در رسانه هاي غربي هم فضاي مانور بيشتري به دست آوردند. به طوري كه برنامه ها و حتي شبكه هاي ويژه خاصي براي اين هدف ساخته شد. اما سوال اين بوده است كه آيا هدف از ساختن اين همه برنامه و انجام اين همه هزينه دفاع از حقوق زنان بوده يا چيزي ديگري؟
اگر بخواهيم درباره فمنيسم صحبت كنيم بايد اين مطلب را بيان كرد كه به طور كلي طبق تعريف اعضاي اين مكتب فكري، فمنيسم آموزه اي است كه وجه اصلي تمامي تفاسير و گونه هاي آن بر اين باور استوار است كه زنان به دليل جنسيتشان گرفتار تعيض هستند و لذا ....

http://www.kayhannews.ir/881202/10.htm#other1001