ساعت ویکتوریا

نام:
ايميل:
سايت:
   
متن پيام :
حداکثر 2000 حرف
كد امنيتي:
  
  
 
پوستين وارونه فرهنگ




  • نگاهي به وضعيت اسفبار فرهنگ در جامعه
    بخش پاياني
    جلال نوري
    اگر با دقت و تدبر در مفاهيم و معاني قرآن توجه شود خواهيم ديد كه اين منبع الهي داراي مباني هنري و قصه اي بسيار جالب جذاب و حساب شده اي است كه هر عقل سليم و وجدان بيداري را در مقابل خود تسليم خواهد كرد ولي اين امر منوط به اين است كه زبان كلام خدا به درستي فهميده شود و ارزش هاي آن به شيواترين بيان و روش تشريح گردد و پاسخ هاي وضعيت فرهنگي سياسي و اجتماعي عصر حاضر از متن قرآن كريم استخراج گردد. مثلا حجم وسيعي از قرآن كريم شامل داستان ها قصص انبيا و حاكمان جور همراه با حوادث و رويدادهاي مختلف مي باشد كه به شيواترين روش و به صورت نمادسازي همراه با مديريت پيام جهت انتقال مفاهيم الهي بر ذهن و قلب بشر بيان شده است . تبيين مسائل مختلف و متعدد توسط قرآن كريم در حوزه هايي كه همواره براي بشر چالش برانگيز بوده و تا كنون به عنوان يك مشكل لاينحل مطرح بوده است يكي از جلوه هاي عظمت و معجزه بودن قرآن مي باشد كه كمتر به آن توجه شده است .
    قرآن به عنوان آخرين حجت الهي ; قصه ها و تمثيل هاي فراواني را همراه با مديريت پيام در پايان يا متن حوادث به نحوي كاملا دقيق و زيبا بيان كرده است كه در صورت عملي شدن تمامي موضوعات مطرح شده در فرهنگ ديني ديگر هيچگاه حوزه هنر فيلم و سريال دركشور با مشكل فقر سوژه و كپي برداري از نسخه فيلم هاي خارجي مواجه نخواهد بود. به عنوان مثال در ژاپن كارتوني به نام ايكي يوسان ساخته مي شود كه در كشور ايران با اقبال زيادي روبرو بود. مروري بر داستان هاي اين انيميشن گوياي اين واقعيت است كه قسمت اعظم قصه ها و داستان هاي اين سريال كارتوني يك سرقت ادبي از ميراث كهن قصه هاي تاريخ اسلام و فرهنگ ادبي ملت ايران مي باشد. در اين برنامه قضاوت هاي حضرت علي عليه السلام داستانهاي بهلول ملانصرالدين و غيره بيان شده بود در حالي كه نمادها علائم و آموزه هاي فرهنگ بودا و مردم ژاپن در اين برنامه كارتوني براي كودكان آموزش داده شده است . اين تنها نمونه اي از ده ها كارتوني است كه با فرهنگ و ارزش هاي غير اسلامي شخصيت كودكان در مقابل تلويزيون شكل مي گيرد. كارتون هايي نظير فوتباليست ها هري پاتر مرد عنكبوتي افسانه دو قلوها و غيره بخش ديگري از اين كارتونهاست . در واقع به همين دليل نسل جوان كشور آن گونه كه انتظار مي رود آشنا و آگاه به فرهنگ ملي و اسلامي نبوده و رفتار آنها مغاير با شان جامعه ايراني و يك كشور اسلامي است .
    اين در حالي است كه بايد فرهنگ ايراني با تنوع قومي و جغرافيائي كشور و يا معارف اسلامي با غناي محتوائي كه دارد پتانسيل عظيمي را در اختيار متوليان امور فرهنگي قرار مي داد كه مسئولان بتوانند بستر انسان سازي را بر اساس روش هاي تبليغي و رسانه اي عصر حاضر را فراهم نمايد. در عصر حاضر همين موارد بايد در قالب جذاب انيميشن وكارتون براي كودكان ترويج و تبليغ گردد تا فرهنگ اصيل ديني و ملي نهادينه گردد نه اينكه فرهنگ ژاپني و بودائي جاي ارزشهاي اسلامي را بگيرد كه كاملا مغاير با اهداف اسلامي است .
    متاسفانه در سايه بي توجهي مسئولان فرهنگ كشور كتاب كارتون و فيلم هري پاتر كه يك نماد صهيونيستي و غربي است و يا مرد عنكبوتي در سطح ايران به راحتي منتشر و پخش مي شود. اين نمادهاي غربي و غيراسلامي به نحوي در سطح جامعه فراگير مي شوند كه عكس و علامت آن در روي لوازم التحرير و پوشاك نوجوانان بطور وسيعي گسترش يافته است .
    در چنين وضعيتي بطور ناخودآگاه ذهن نوجوان در بستر تفكر غلطي قرار مي گيرد كه به راحتي دشمن نمادها و علائم ضداسلامي خود را در يك جامعه اسلامي گسترش مي دهد. اين در حالي است كه اين رمان با مجوز وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامي منتشر گرديده و فيلم وكارتون آن نيز بطور رسمي از سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران پخش گرديده است و از آنجا كه اين فيلم و رمان در موضوع جادوگري و سحر است آثار مخرب ديگري نيز همراه داشته است كه منجر به انحراف فكري و عقيدتي در نسل جوان مي شود.
    در اين وضعيت فرهنگي محصولاتي كه بسيار مشهور و فراگير هستند فضائي را ايجاد مي نمايند كه عملا بستر فرهنگي را در اختيار كساني قرار مي دهد كه خود باخته فرهنگ غرب را ستايش مي نمايند كه مصاديق فراوان آن روي پيراهن كيف و كفش و لوازم التحرير كودكان بسيار وجود دارد و عملا فرهنگ غيراسلامي را ترويج مي كنند بدون اينكه از پيامدهاي مخرب اين آثار آگاهي لازم را داشته باشند. نمونه اين موضوع كه جامعه ما در حوزه فرهنگ به لحاظ محتوايي در مسيري غلط حركت مي كند در شكلها و موضوعات ديگر نيز وجود دارد كه جاي تحليل و بررسي موشكافانه دارد كه در مجالي ديگر به اين موضوع پرداخته خواهد شد.

  • روزنامه جمهوري اسلامي 15/08/1387