سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نقدی است بر سه گانه  FINAL  DESTINATION

داستان این سه گانه هرچند از لحاظ قصه و شخصیتها اصلا به هم ربط ندارند اما ساختار و شکل و کلیت  سه فیلم  به یک صورت بوده : فرار از مرگ/ در هر سه داستان انسانهای قصه با  آینده بینی یکی از نزدیکان  از چنگال مرگ  گروهی فرار می کنند.

و در قصه اول یک گروه دبیرستانی جهت  شرکت در  ارد و سوار یک بویینگ پهن پیکر شده که در لحظه آخر با اینده بینی قهرمان داستان  چند نفر انها بر اثر جنجالی که او در هواپیمای آماده پرواز بوجود می آورد از هواپیما اخراج  می شوند که همین اخراج باعث زنده ماندنشان می گردد!

در ادامه داستان فرشته مرگ  که این افراد را که از چنگش فرار کرده اند  یکی یکی  سراغشان می رود و آنها را به شکلی کاملا وحشیانه  و دلخراش از صفحه گیتی پاک می کند ......درداستان دوم چندین راننده وسرنشینانشان که دریک بزرگراه در حرکتند باز یا آینده بینی یکی از رانندگان از  داس بلند فرشته مرگ فرار می کنند ولی باز  شکار کینه توزانه  فرشته مرگ آغاز می گردد.... در داستان سوم آینده بینی در یک ترن شهر بازی  صورت می گیردو همان سلاخی های دوباره ....

 

 آنچه دراین سه داستان مهم جلوه می کند در 3مورد (البته به نظر بنده)بسیار قابل توجه می کند:

 1- قدرت شیطانی فرشته مرگ ، که به نظر می رسد این فرشته کاملا با شیطان یکسان تلقی شده است ، البته با توجه به دیدگاه انسان محورانه انسان غربی که با مرگ همه چیز تمام می شود کاملا این تلقی هم خوانی دارد چه اینکه  قدرتی که مرگ انسان غربی را مقدر می سازد با توجه به مفهوم مرگ نزد نهلیستها دقیقا همان معنی نابودگر و اهریمن را می دهد . به عنوان فیلم یعنی FINAL  DESTINATION  ( با ترجمه تحت لفظی مقصد نهایی ) توجه کنید آیا نویسنده یا کارگردان  چیزی جز سیاهی محتوم سرنوشت انسان را می خواهد  اعلام کند ؟

  2- انتقام فرشته مرگ از انسانهای بی دفاع  کاملا وحشتناک است بصورتیکه  این انتقامها  از نظر بار فنی بسیار طرح ریزی شده و از لحاظ میزان توحش بکار رفته روی سیاه هر  حیوان وحشی را سفید می کند ، این خشونت افسارگسیخته  بر علیه انسان چه معنی می تواند داشته باشد ؟ آیا برای فروش گیشه  اینچنین  این سه گانه خشونت آمیز طراحی شده است ؟ یا خشم و ترس  انسان غربی را  از  ابر نیروی جهان ( اصطلاح فیزیکی از آفریده  جهان)  را نشان می دهد ؟ یک طنز جالب در این سه گانه  نمود دارد  که نابودگر (فرشته مرگ اصطلاح در خور این فیلم ضد ماورایی نیست ) بله نابودگر به ترتیب ریاضی گونه ایی ( مفهوم گرا ) دست به قصابی می زند ، تا جایی که یه از بازیگران فیلم بعد از دیدن مرگها دست به خودکشی با یک هفت تیر پر می زند ولی از اسلحه هیچ تیری شلیک نمی شود  و همان بازیگر در صحنه بعدیکه یک تصادف است بوسیله های لوله های آب سوراخ سوراخ می شود که خود کنایه ایست از سوراخ شدن بوسیله هفت تیر ! نابودگر اصلا مر گ سریع و راحت فراریانش را طالب نیست؟!

3- نابودگر به راستی همانند یک گربه که با شکارش بازی می کند با افراد قربانی اش بازی می کند و هر کدامشان را که می خواهد از بین ببرد با دیگری کاری ندارد هیچ ، که اسباب فرارش را از مهکله فراهم می سازد و سپس بعد از نابودی قربانیش به سراغ همان فردی می رود که که نجاتش داده بود! و جالبتر اینکه  فردی که آینده بینی بصورت ناخودآگاه توسط وی صورت می گیرد بوسیله هخمان قدرت ماورایی همیشه به صحنه قصابی می رود برای نجات قربانی ، اما هر بار دست خالی بر میگردد ،  و این خود نمادی است از بازیچه بودن انسان در مقابل سرنوشت .

4- چرا ابر نیرو یا همان نابودگر  به انسانهای از آینده شان خبر  می دهد ؟ آیا این همان بازی دادن افراد است که برای تفریح آنها را به یک تلاش بی فرجام بکشاند ؟ یا واقعا  نیروی مثبتی هم وجود دارد ؟ که به نظر بنده چیزی جز تلاش انسانها در این فیلم بار مثبت نداشت و فرار از مرگهای دسته جمعی چیزی جزء حیله و نیرنگ نابودگر برای درگیر کردن افراد در  امری بیهوده جهت سرگرمیش و  ارضاء غریزه توحشش توجیهی دیگر ندارد که همان تفکر باستانی یونانی خدایان مکار کوه المیوس نیست. جالبترین قسمت داستان این است که کسی که آینده بینی را انجام می دهد یک جایزه ویژه دریافت می کند و آنهم هم شانس زنده ماندن را!

5- این سه گانه  بدون شک انتقامی است که از پرورگار گرفته می شود ؛ بخاطر اینکه برگشت به دین در غرب قدرت زیادی پیدا کرده و حافظان تفکر مارکس و نیچه این امر را اصلا بر نمی تابند ، حال بر نتابیدن قدرت لخت و عریانی مثل آنچه در ترکیه می گذرد باشد و یا  ارباب رسانه و چک چک قطرات سیاه روغن سوخته هالیود بر کاسه زلال باورهای بی آلایش انسان.

 تذکر:صداو سیمای جمهوری اسلامی چرا قسمت دوم را بخاطر  فصلهای سلاخی اتوبان در برنامه "سینمای دیگر "که اختصاص به جلوه های ویژه دراد پخش می کند؟ چرا داستان سوم را تمام و کمال پخش می کند؟

 آیا یک انسان دین دار متعهد و متخصص در امر فیلم شناسی هالیود در این سازمان حضور ندارد؟ منبع: http://mh3.blogfa.com/post-91.aspx


نوشته شده در  پنج شنبه 87/4/27ساعت  2:52 عصر  توسط عضو گروه شهیداوینی 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
سواد رسانه ای درحوزه:تحلیل و برررسی شبکه های اجتماعی و موبایل
معرفی تفصیلی کتاب «اسطوره های صهیونیستی در سینما»
نقد وبررسی چند فیلم ایرانی جدید توسط سعید مستغاثی
نقد وبررسی ابعادشخصیت مرد درسینمای ایران/بررسی\تسویه حساب\
نقد و بررسی انیمیشن ظهور نگهبانان/ rise of guardian
مروری بر فیلم های بازگوکننده جنایات صهیونیسم غاصب درفلسطین اشغال
حقیقتاچرارسانه های آمریکایی نسبت به ایران،اینقدر کینه جو هستند؟!
هالیوودوبازنمایی محرف تاریخ واندیشمندان ایرانی-نقدفیلم پزشک
بررسی سینمای اسراییل[غاصب]:شرق،غرب وسیاست بازنمایی
آشنایی با الکس جونز اندیشمند و منتقد ومستندساز آمریکایی...
[عناوین آرشیوشده]