سفارش تبلیغ
صبا ویژن
رکورد شکنی جدید رسانه دولتی انگلیس!!
بررسی250هزار سند ویکی‎لیکس در عرض چند ساعت توسط BBCفارسی!

 شبکه تلویزیون دولتی انگلیس، بی بی سی فارسی، در جدیدترین گاف رسانه‎ای خود، با اجرای برنامه‎ای نمایشی که تلاش داشت با مشارکت مخاطبانش به اجرا درآورد، به تحلیل دقیق اطلاعات بیش از 250 هزار سند منتشر شده در ویکی لیکس آنهم تنها ‎چند ساعت پس از انتشار این اسناد پرداخت. به گزارش رجانیوز، رسانه دولتی انگلیس، در برنامه‎ای که تنها چند ساعت پس از انتشار 250 هزار سند در ویکی لیکس ترتیب داده بود، با دفاع جانانه از این اقدام ، تلاش کرد تا ابراز خوشحالی، این اقدام پایگاه سوئدی را "افشاگری" و یک رسوایی بزرگ برای امریکا و یک اتفاق خیلی مهم در عرصه بین الملل معرفی کند!

اما جالب‎ترین اتفاق در این برنامه، که شاید سردبیران بی بی سی به آن توجهی نکرده بودند، پاسخ‎های دقیق مجری برنامه به سوالات و ان قلت‎های مخاطان در ریزترین موارد هریک از این 250 هزار سند در موضوعات مختلف بین المللی و منطقه‎ای بود! مشخص نیست این مجری در مدت کوتاه چند ساعت فاصله بین انتشار این اسناد و اجرای برنامه خود چگونه توانسته است با این دقت تمامی اسناد را مطالعه و اطلاعات آنرا به خاطر بسپارد! این در حالی است که کارشناسان امور امنیتی معتقدند بررسی این حجم از اسناد نیازمند صرف ماه‎ها وقت است که احتمالا بی بی سی فارسی این فرصت را به صورت گسترده‎ای، پیش از انتشار اسناد در اختیار داشته است.

ویکی لیکس پایگاه خبری مشکوک و مجهول الهویتی است که به تازگی اسنادی با طبقه بندی محرمانه و خیلی محرمانه از وزارت خارجه و وزارت دفاع امریکا را بر روی وب منتشر کرده است. در دوره‎های پیشین انتشار این اسناد که رسانه‎های غربی اصرار فراوانی بر "افشاگری" نامیدن آن دارند، اسنادی در رابطه با جنگ عراق منتشر شد که شاید بازتاب آنچنانی در رسانه‎ها نداشت، ولی در آخرین نوبت انتشار اسناد امریکایی در این پایگاه اروپایی، به دلیل انتشار 250 هزار سند از نامه‎نگاری‎های سفرای امریکا با مرکز، پیرامون کشورهای مختلف و سران آن، که بخش مهمی از آن مرتبط با ایران است، جریان رسانه‎ای غرب تلاش زیادی برای جنجال بر سر این اسناد کرده است.

اصلی ترین محوری که رسانه‎های غربی از ساعات اولیه انتشار این اسناد با آب و تاب، بر روی آن مانور داده‎‎اند، برخی اظهارنظرهای تایید نشده سران کشورهای عربی همسایه خصوصا عربستان در دشمنی با ایران و علیه ایران است، خط تبلیغاتی که بلافاصله  هیلاری کلینتون نیز خود را به آن ملحق کرد و امروز در سخنانی، با استناد به این اسناد، آنرا نشانه بدبینی کشورهای منطقه و هراس آنها از ایران دانسته است.

هر چند برخی از کارشناسان نیز انتشار این حجم از سند را تلاشی برای مشغول کردن دستگاه‎های امنیتی کشورهای دیگر از جمله ایران به اسنادی فاقد مطالب خاص امنیتی قلمداد کرده اند، اما تبلیغات گسترده رسانه‎های غربی برروی این اسناد و تلاش برای افشاگری نامیدن آنها در کنار ارائه تحلیل‎های دقیق از بسیاری از اسناد آنهم به فاصله چند ساعت پس از انتشار آنها، سبب شده است تا بسیاری از افکار عمومی انتشار این حجم بی سابقه از اسناد محرمانه را یک بازی از پیش طراحی شده در عرصه بین الملل بدانند. طراحی که رئیس دستگاه جاسوسی انگلیس نیزماه گذشته به آن اشاره کرده و از لزوم روی آوردن به دیپلماسی اطلاعاتی برای مقابله با ایران سخن گفته بود.

استناد شتابزده هیلاری کلینتون به این اسناد در کنار ابراز ناراحتی‎های نمایشی و مکرر وی و دولت امریکا از انتشار اسناد مذکور هم این فرضیه را تقویت می‎کند. فرضیه‎ای که احمدی‎نژاد با زیرکی و تیزهوشی در مصاحبه مطبوعاتی خود به آن اشاره کرد. وی در پا سخ به سوالی پیرامون اسناد منتشر شده در ویکی لیکس گفت:" انتشار این اسناد یک شیطنت است و ما برای آن بهایی قائل نیستیم رابطه ما با کشورهای همسایه برادرانه و دوستانه است و این شیطنت‌ها در این رابطه تاثیر ندارد و این اسناد از نظر ما فاقد اعتبار حقوقی است."

این روزها رسانه‎های غربی خود را درگیر نامه‎هایی کرده‎اند که شامل ادعاهای ثابت  نشده سفرای امریکا در کشورهای مختلف جهان است. ادعاهایی که چون در قالب اسنادی محرمانه و خیلی محرمانه درآمده‎اند، دیگر لزومی برای  اثبات صحت و یا کذب آنها ندیده و چون با نام سند منتشر شده‎اند آنها را قابل استناد می کند! یک دور باطل که این ضرب المثل فارسی به خوبی آنرا تبیین کرده است:" خود گویی و خود خندی؛ عجب مرد هنرمندی"!
 کد خبر در رجا نیوز:71180  http://www.rajanews.com/detail.asp?id=71180


نوشته شده در  چهارشنبه 89/9/10ساعت  12:4 صبح  توسط عضو گروه شهیداوینی 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
سواد رسانه ای درحوزه:تحلیل و برررسی شبکه های اجتماعی و موبایل
معرفی تفصیلی کتاب «اسطوره های صهیونیستی در سینما»
نقد وبررسی چند فیلم ایرانی جدید توسط سعید مستغاثی
نقد وبررسی ابعادشخصیت مرد درسینمای ایران/بررسی\تسویه حساب\
نقد و بررسی انیمیشن ظهور نگهبانان/ rise of guardian
مروری بر فیلم های بازگوکننده جنایات صهیونیسم غاصب درفلسطین اشغال
حقیقتاچرارسانه های آمریکایی نسبت به ایران،اینقدر کینه جو هستند؟!
هالیوودوبازنمایی محرف تاریخ واندیشمندان ایرانی-نقدفیلم پزشک
بررسی سینمای اسراییل[غاصب]:شرق،غرب وسیاست بازنمایی
آشنایی با الکس جونز اندیشمند و منتقد ومستندساز آمریکایی...
[عناوین آرشیوشده]