سفارش تبلیغ
صبا ویژن

*** اخیرا بی.بی.سی و  هیستوری کانال و سایر کانل های مدعی علم ورزی در آمریکا و اروپا در تائید نظریات داروین چند مستند درست کرده اند والبته فیلمهای سینمایی و مستند استراتژیک زیادی نیز قبلا در همین باره ساخته شده است. گروه مطالعاتی شهید اوینی وظیفه خود می داند که در این رابطه اطلاعاتی را به مخاطبان ارجمند وفهیمش ارائه دهد. در این راستا در آرشیو موضوعی بخشی به همین عنوان راه انداخته و مطالبی را از این دست تقدیم شما خواهیم کرد. امید که با دقت و مطالعه عمیق دروغ پردازی ها و مدیریت استراتژیک علم توسط رسانه ها ودانشگاه های سکولار و ماسون زده غربی را بهتر از گذشته بشناسیم. در همین رابطه این مطالب نیز خواندنی هستند: نقد وبررسی نظریه تکامل انواع داروین/بخش اول و دوم  /  دانلود دو فیلم مستند در نقد نظریه داروین از سایت یاسین مدیا  /  اخراج دانشمندان ضد داروین از دانشگاه های آمریکا  /  وبلاگ آنتی داروینیسم- تبئین تاثیرات داروینیسم در عرصه های علمی اجتماعی اقتصادی سیاسی در ایران و جهان  / نقد سید حسین نصر بر نظریه تکامل داروین / بررسی فیلمی دیگر درباره نظریه چارلز داروین- نقد فیلم خلقت

مستند سه قسمتی ایده ی خطرناک داروین Darwin"s dangerous Idea


             

در این سری سه قسمتی فردی بنام آندره مارّ به جستجو درباره­ی میراث و تأثیر همزمان تئوری چارلز داروین مبنی بر تکامل بوسیله­ی انتخاب طبیعی می­پردازد. او برای بحث مجدد نظریات داروین و همعصرانش و آشکار کردن آنها، در هر کدام از فیلم­ها قصه­گوئی­های قاطع و زیرکانه را با بایگانی­ها ترکیب می­کند. او همچنان که از مکان­هایی در آمریکا، ترکیه، بلژیک و برلین دیدن می­کند به جستجوی لحظات کلیدی در سفر تغییر دهنده­ی زندگی داروین در کشتی سلطنتی بیگل در آرژانتین، شیلی و برزیل می­پردازد که اینها نقطه­ی مرکزی و اصلی داستان حماسی توسعه و تأثیر ایده­ی خطرناک داروین محسوب می­شوند.

هر کدام از برنامه­ها راه­هایی را جستجو می­کنند که در آنها نظریه­ی داروین از جهان علم فراتر رفته و بطور مستقل مطرح می­شود. این سری­ها نشان می­دهند که آن نظریه هنوز هم این قدرت را دارد که برای ما الهام بخش باشد و در ما ایجاد چالش کرده و ذهن ما را به خود مشغول دارد.

قسمت اول: جسم و روح                                       

اولین برنامه­ی ایده­ی خطرناک داروین به جستجو در مورد تأثیر ایده­های داروین بر مذهب و اخلاقیات می­پردازد. آندره مارّ کشف می­کند که قسمت مهمی از مأموریت بیگل، برگرداندن سه نفر از افراد بومی به سرزمینشان – "تیّرا دل فوئگو" در جنوبی­ترین قسمت آرژانتین – بوده است.  سالها قبل از اینکه او به گالاپاگوس برسد، آنها سؤالاتی را مبنی بر شکنندگی تمدن و اینکه معنای واقعی انسان بودن چیست در ذهن او بوجود آورده بودند. مارّ بررسی می­کند که چگونه داروین پس از برگشت به انگلیس ایده­هایش را بسط داده و سرانجام تئوریش را درباره­ی تکامل بوسیله­ی انتخاب طبیعی ارائه می کند.

ایده­های داروین بوسیله­ی تعدادی از اندیشمندان بزرگ قرون نوزده و بیست از قبیل کارل مارکس، فریدریش نیچه و زیگموند فروید پذیرفته و بکار گرفته شد. ما دریافتیم که ایده­های داروین به انگیزش سپاه قیصر در جنگ جهانی اول و نیز در متقاعد کردن دولت­مردان آمریکا برای کنار گذاشتن سیاست عدم دخالت در کشورهای دیگر و وارد شدن در درگیری، کمک کرده است.

ما واکنشی شدید و رشدکننده را بر ضد ایده­های داروین توسط بنیادگرایان ادیان بزرگ جهانی در قرن بیستم دریافتیم. همزمان علم نشان می دهد که تئوری داروین مبنی بر انتخاب طبیعی همان اندازه که بر تکامل جسم­هایمان موثر است، بر رفتارمان هم که شامل اخلاقیات ماست هم تأثیر دارد. شواهد علمی قابل توجهی وجود دارد که نشان می دهد داروین با همه­ی ابعاد شگفتی، شکوه و خطراتش، انسانیت را به طبیعت بازگردانده است. 

قسمت دوم: یکسانی تولد؟

بخش دوم کشفیات آندره مارِِّ جستجو درباره ی تأثیر ایده­های داروین بر علم و سیاست است. اولین بندرگاهی که داروین با بیگل سرکشی می­کند سالوادور در برزیل است- بندری برای عمده ی تجارت جهانی برده- تجربه­ی او در آنجا بر دیدگاه­های روشنفکرانه­اش مبنی بر آزادی، پیشرفت و تنفر از بردگی، صحه می گذارد. اما تئوری تکامل او که ریشه در این سفر حماسی اش دارد، باید جهانی از درگیری، ظلم و رقابت را توصیف می­کرد. این تئوری بوسیله­ی برخی از مستبدانه­ترین جریان­های اواخر قرن نوزده و اوایل قرن بیست مورد سوء استفاده قرار گرفت: عبارت "بقاء اصلح" کمک کرد تا تئوری داروین بعنوان توجیهی علمی برای علم اصلاح نژاد انسان، پیشبرد عقیم سازی و همچنین قتل عام بکار گرفته شود. اما بعد از جنگ جهانی دوم تئوری داروین در اعلامیه سازمان ملل درباره­ی نژاد، معنای بهتری پیدا کرد: این اعلامیه نظریه داروین را که می­گوید همه­ی انسانها اعضاءِ یک نژاد بوده و شایسته­ی رفتار برابر هستند، تأیید می­کند.

این نظریه با کار شگفت­آور انجمنی یهودی بیشتر تقویت شد: این گروه از آزمایشات "دی­ ان­ اِی" و فرم­های بی­نام و داوطلبانه برای تولید مثل گزینشی استفاده کردند تا با این کار نوعی بیماری تضعیف­کننده را از جامعه­ی یهود ریشه­کن کنند. تست "دی اِن اِی" مرض نهایی نظریه­ی خطرناک داروین است. اما درس­هایی که از تاریخ گرفته­ایم می گویند که ما با انتخاب­های جدیدی روبرو هستیم که از ما می­پرسند با دانش داروین وقتی که با ژنتیک جدید مخلوط می­شود چه باید کرد و اینکه تست "دی اِن اِی" هنوز هم بعنوان یک چالش بزرگ سیاسی و اجتماعی به قوت خود باقی است. 

قسمت سوم: مرگ و زندگی                                        

مرگ و زندگی به جستجو درباره­ی تأثیر نظریات داروین بر درک ما از معنای انقراض و رابطه­ی درونیِ بین حیات­های موجود بر روی زمین و محیط اطراف می­پردازد. داروین درس­های زیادی از فسیل­های غول­پیکر حیوانات منقرض شده­ای که در آرژانتین و شیلی یافته بود، آموخت. او سرانجام این حقیقت ناخوشایند، که نتیجه­ی منطقی تکامل کامل نیست، را بر ما آشکار کرد: انقراض یک گونه، زمینه­ی زمینه­ی محیطی برای بوجود آمدن گونه­های جدید را فراهم می کند. همچنین تئوری داروین دانشی حیاتی به ما می­دهد که می­توانیم از آن برای طولانی کردن موجودیت گونه­ی خودمان بوسیله­ی احترام گذاشتن به روابط درونی بین همه­ی عناصر جهان طبیعی و محیط، کمک بگیریم.

این داستانی است که در آن نظریات داروین با اشتیاق فراوان بوسیله­ی پیروان او در طول قرن بیستم مورد استفاده قرارگرفت. اما انسانیت شانس خود را برای آگاه شدن و کاهش تأثیر مخرب خود بر گیاهان، یکی پس از دیگری از دست می­دهد. در نتیجه ما ششمین انقراض حیات را در زمین به راه انداخته­ایم. ما به این نتیجه رسیده­ایم که باید درباره­ی این قضیه بوسیله­ی حفظ و نگهداری فضاهای خاص بوم شناختی مانند جنگل­بارانی­های خاص که بعضی از آنها جزء زاینده­ترین مهدهای تکامل هستند، کاری انجام دهیم.

این برنامه می­تواند در مورد دانشی که چارلز داروین در تئوری تکامل خود به ما داده است، یک هشدار و در عین حال مایه­ی خوشحالی باشد. این امر تأکید می­کند که تئوری داروین به مطلع کردن ما از درکمان درباره­ی خودمان و سیارات اطرافمان و پیچیده کردن روابط درونی بین همه­ی حیات­ها در زمین ادامه می­دهد.  

مستند سه قسمتی باغ داروین Darwin"s Garden



                        


 

 

چارلز داروین با آزمایشات زیرکانه­اش برای اثبات تئوری تکاملی خود مطرح شد. جیمی دهرتی تلاش می­کند تا مقداری از این تحقیقات را بازآفرینی کند.

قسمت اول: ایده­های خطرناک

وقتی چارلز داروین دست به اثبات تئوریش درباره­ی تکامل زد از هیچ­یک از مزایای ژنتیک مدرن یا تجزیه­های دی ان ای برخوردار نبود لذا او با آزمایشات هوشمندانه­ی خودش دست­ به­ کار شد. جیمی دهرتی تلاش می­کند تعدادی از این تحقیقات را بازآفرینی کند.

جیمی یک شیوه­ی استعلام پی­در­پی را پیش می­گیرد او تکه ای از چمن باغ شخصی داروین را حفر می کند تا با مثال، تنازع برای بقاء را بین نهال ها و عوامل از بین برنده شان روشن کند. او یک کوه عظیم گچی را با طناب پائین می رود تا عمر زمین را مشخص کند. او بذرها را به مدت یکماه در آب می گذارد تا خیس بخورند و نتایج بدبوی حاصله اثبات می کنند که گیاهان در خود عاملی بالقوه برای عبور از اقیانوس ها دارند.

اینها و دیگر تحقیقات شواهدی را که داروین برای انتشار تئوریش در 1859 لازم داشت به او دادند. جیمی با تکرار آنها داروینی پویا را آشکار کرده و میان آنها راز تکامل را فاش می کند.

قیمت دوم: طوفان های شکننده

وقتی داروین تئوریش را درباره ی تکامل منتشر کرد توسط بسیاری از نقادان مورد حمله قرار گرفت لذا برای انجام آزمایشات جدید جهت دفاع از تئوریش به باغش در کِنِت عقب نشینی کرد. جیمی دهرتی برخی از کارهای شگفت آور او را بازآفرینی می کند: او ادرار خود را به یک گیاه حشره خوار می خوراند تا دریابد که چرا آنها حشره می خورند. او همچنین پرهای دم طاووس را می برد تا ببیند آیا اشکالی در زندگی جنسی اش پیش می آید. در میان آزمایشات تولید مثل با گیاهان جیمی دریافت که چرا داروین اینقدر نگران ازدواج با دختر عمویش اِما بود.

قسمت سوم: درباره ی انسان و میمون

داروین می دانست که تئوریش درباره ی تکامل انسان، بحث انگیز و ستیزه جویانه است. جیمی دهرتی تعدادی از آزمایشات هیجان انگیزی را که داروین انجام داده بود تا نشان دهد که انسان فقط میمونی دیگر است را تکرار کرد. جیمی ماری را درون جعبه ای گذاشته و درون قفس میمون ها قرار داد تا این را که آیا میمون ها کنجکاو هستند، بفهمد. او صورتش را بوسیله ی برق مهیج می سازد تا بتواند خنده را خلق کند. آنها با آلات کلاسیک موسیقی برای یک کرم خاکی می نوازند تا شنوائیش را محک بزنند. همه ی این آزمایشات شواهد بیشتری را به داروین دادند که ثابت می کرد انسانها از حیوانات تکامل یافته اند.   


نوشته شده در  شنبه 89/8/29ساعت  6:1 صبح  توسط عضو گروه شهیداوینی 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
سواد رسانه ای درحوزه:تحلیل و برررسی شبکه های اجتماعی و موبایل
معرفی تفصیلی کتاب «اسطوره های صهیونیستی در سینما»
نقد وبررسی چند فیلم ایرانی جدید توسط سعید مستغاثی
نقد وبررسی ابعادشخصیت مرد درسینمای ایران/بررسی\تسویه حساب\
نقد و بررسی انیمیشن ظهور نگهبانان/ rise of guardian
مروری بر فیلم های بازگوکننده جنایات صهیونیسم غاصب درفلسطین اشغال
حقیقتاچرارسانه های آمریکایی نسبت به ایران،اینقدر کینه جو هستند؟!
هالیوودوبازنمایی محرف تاریخ واندیشمندان ایرانی-نقدفیلم پزشک
بررسی سینمای اسراییل[غاصب]:شرق،غرب وسیاست بازنمایی
آشنایی با الکس جونز اندیشمند و منتقد ومستندساز آمریکایی...
[عناوین آرشیوشده]