سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پیشگویی قدیسین دینی، رویکردی مهم در ساخت سینمای آخرالزمانی

هفتمین نشست از سلسله نشست های سکانس آخر با عنوان "آخرالزمان دینی" با حضور دکتر شاه حسینی به همت کانون اندیشه جوان و با همکاری فرهنگسرای رسانه برگزارشد.  گزارش از: زینب صناعی، 7 اردیبهشت 1389 

به گزارش خبرنگار کانون اندیشه جوان، در این نشست دکتر "مجید شاه حسینی" پژوهشگر و استاد دانشگاه گفت: پیشگویی قدیسین دینی، رویکردی مهم در ساخت سینمای آخرالزمانی است و منجی های دینی در این نوع سینما انسان هایی هستند که جوامع بحران دیده را از فتنه های آخرالزمان نجات می دهند. وی اظهارداشت: بسیاری از فیلم هایی که مسلمانان را شیاطین آخرالزمان نشان می دهد، از سوی صهیونیسم ها ساخته می شود.


در ادامه این نشست که با استقبال چشمگیر و فراوان قشر جوان و دانشجو رو به رو بود، فیلم "سیزدهمین سلحشور" پخش شد که استاد شاه حسینی توضیحاتی را ضمن پخش آن برای مخاطبان ارائه می کردند.

"احمد بن فهلان" یا سیزدهمین سلحشور

این پژوهشگر سینما عنوان کرد: در نگاه این قوم که در این فیلم دچار فتنه شده است تنها جنگجویان قوی به بهشت وال ها می روند و ترسوها جایی در این بهشت ندارند.  وی افزود: منجی در این فیلم از رفتارهای قوم به ستوه می آید و می گوید که من با این انسان ها چگونه برخورد کنم، من سفیری عرب هستم که به سمت این قوم آمده ام.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: در این فیلم نشان می دهد که این قوم از سرزمین خاک، مه و دود می آید که اشاره به فتنه دخان می کند.
شاه حسینی ادامه داد: هنگامی که از بین افراد سیزدهمین سلحشور انتخاب می شود موسیقی غربی پخش شده اما در سکانسی دیگر قومی که دچار فتنه شده اند، وی را به سبب داشتن اسب عربی تحقیر و تمسخر می کنند که احمد بن فهلان یا همان سیزدهمین سلحشور نمایش خیره کننده ای را با اسب عربی اش انجام می دهد و اسبش را به رخ آنان می کشد.
وی با اشاره به سفری که این قوم به همراه احمد بن فهلان برای جنگ با دشمن در پیش می گیرند، گفت: "عجله کن بمیری تا در بهشت جا تو بگیری"، شعار این قوم است که به نجات این قوم می انجامد زیرا با منجی که احمد بن فهلان است آغاز می شود.
این پژوهشگر سینما بیان کرد: در بخشی از فیلم اشاره می کند که این قوم خواندن و نوشتن را نیاموخته اند و به سیزدهمین سلحشور می گویند که تو می توانی صداها را بکشی که وی نشانشان می دهد و موسیقی شرقی پخش می شود.

منجی شراب نمی نوشد

وی با اشاره به اینکه شخصیت منجی در این فیلم مشروب نمی خورد، اذعان کرد: در نهایت افراد به سرزمین دور یا سرزمین های شمالی می رسند و احمد بن فضلان که بسیار باهوش بوده است آنها را هدایت می کند.

این استاد دانشگاه اظهارکرد: این افراد وارد خانه ای می شوند که تمام افراد در آن سلاخی شده اند و تنها یک بچه توانسته است فرار کند و می گویند چه موجوداتی توانسته اند این کار را بکنند و حتی نیمی از بدن مردگان را بخورند.
شاه حسینی با اشاره به فیلم "لرنس عربستان" بیان داشت: در این فیلم پیتر عرب منجی یک قوم عربی خرافی است که البته بسیار نسبت به مسلمانان تحقیرآمیز است و منجی لباس غربی را کنار و لباس عرب ها را می پوشد اما در فیلم سیزدهمین سلحشور منجی برعکس عمل کرده و لباس عربی اش را از تن بیرون نمی آورد مگر برای جنگیدن. وی با اشاره به اینکه منجی در بخشی از فیلم زمینه های ترک شراب را در افراد آماده می کند، گفت: عادت دوئل در فرهنگ جنگجویان وتان است که دو نفر که دوئل می کنند، خدای وتان تصمیم می گیرد که چه کسی زنده بماند و حق با کسی است که زنده می ماند که در این فیلم نشان می دهد افراد طبق عادت کهن اسطوره ای عمل می کنند.

سجده کردن در دنیای هالیوود!

این پژوهشگر سینما با اشاره به اینکه در این فیلم اژدهای اسطوره ای که همه از آن می هراسند با دود و مه و آتش می آید و احمد بن فضلان نیز برای نجات یک کودک همچون یک منجی عمل می کند و به سوی کودک می شتابد.
شاه حسینی با اشاره به ازدواج شخصیت منجی افزود: فردای ازدواج، افراد احمد بن فضلان را تمسخر می کنند، درست مانند زمانی که در صدر اسلام چنین اتفاقی افتاد و پیامبر (ص) سلمان فارسی را به ازدواج یکی از دختران عرب درآورد و فردای ازدواج مشابه این اتفاق افتاد و طعنه زدند که سلمان می گوید از پیامبر خدا (ص) شنیدم که می فرمود "یک انسان هیچ وقت مسائل خصوصی اش را نمی گوید و فقط حیوانات این کار را می کنند". وی با اشاره به اینکه این قوم تنها به جادوگرهایشان اعتماد دارند و از آنها کمک می گیرند اضافه کرد: پیرزن جادوگر می گوید که اگر فرمانده جنگجویان و ملکه ای که ساحر و مادر قوم است را بکشید، می توانید این قوم را شکست دهید.
این استاد دانشگاه ادامه داد: در فیلم سیزدهمین سلحشور نشان می دهد که احمد بن فضلان عبادت خود را به حالت سجده کردن نشان می دهد و آخرین منجی اوست زیرا شخصیت بولوای مجروح شده است.

"سیزدهمین سلحشور" اقتباسی از سفرنامه "احمد بن فضلان"

وی با اشاره به فیلم لرنس عربستان تصریح کرد: عمر شریف یکی از بازیگران جوان عربستان منجی است که همان لینک را در این فیلم نیز می بینید که یک جوان وارد قوم وانکیگ ها شده و از وندال ها که موجوداتی وحشتناک هستند، می گریزد.
شاه حسینی گفت: از نظر بحث آخرالزمان دینی در این فیلم شاهد فتنه های دخانی و منجی که با رویکردی دینی به داد یک قوم که دچار فتنه شده است می رسد و آنان را نجات می دهد، هستیم.
این پژوهشگر سینما اظهارداشت: این فیلم اقتباسی از سفرنامه احمد بن فضلان است که وی از سرزمین های شمالی سخن می گوید و در نهایت به عنوان یک سفرنامه جذاب برای فیلم نامه سیزدهمین سلحشور استفاده می شود.
وی بیان کرد: در این فیلم عنصر وحی که ارتباط با منبع غیب است را نمی بینیم که منجی بتواند گرایش قوم را به سمت خود افزایش دهد زیرا منجی است و پیامبر نیست، مانند داستان ذوالقرنیت که اصلاً مشخصات پیامبر را ندارد و به قومش می گوید من عقل و هوش دارم و شما زور و بازو و آنان را به کار می گیرد.

 هالیوود و نوشتن"لااله الا الله"!

این استاد دانشگاه ادامه داد: در فیلم های آخرالزمانی منجی کسی است که قومی را از فتنه نجات می د هد که در این فیلم و فیلم لرنس عربستان این گونه است. شاه حسینی با اشاره به اینکه فیلم سیزدهمین سلحشور از سر هالیوود هم زیاد است، افزود: احمد بن فضلان دو بار در فیلم "لااله الا الله" می نویسد و فرمانده قوم هم می نویسد و در سکانسی دیگر نشان می دهد که در حال سجده کردن است و خداحافظی پایانی نیز نمایانگر این مطلب است که یک عرب از دنیای اسلام وارد دنیای متوحش اروپا شده است. وی اضافه کرد: سیزدهمین سلحشور فیلم کاملی است زیرا شخصیت منجی، حقوق بشر را طبق تعریف دین می فهمد و براساس اسطوره انتخاب می شود و گوشت خوک نمی خورد و نیز شهوتران نیست. این پژوهشگر سینما با اشاره به اینکه پیروان جادو و خرافات می توانند از منابع غیر وحیانی بفهمند که چه کسی منجی است، عنوان کرد: در فیلمنامه شخصیت احمد بن فهلان اختلاف میان اسلام با اروپاییان را نشان می دهد.

سینمای آخرالزمانی و جنگ میان ادیان

وی گفت: ماه های این قوم جالب است مانند ماه های اعراب قمری و با فرهنگ دینی اسلامی شباهت دارد و شخصیت آنتونیو باندرس که به اندلس می خورد و شخصیت عرب عمرشریف در این فیلم مهم است و سیر درام منطق را نشان می دهد و در مجموع از کارهایی است که از دست سینمای هالیوود در رفته است. شاه حسینی بیان داشت: در این فیلم فضای آخرالزمانی را در جنگ میان ادیان تعریف می کند و سپهر آخرالزمانی را جنگ آدمی با هیولا و انسان هایی که از کرات می آیند و نیز چالش آدمی را با فتنه های عجیب و غریب شیاطین که مدلی از جنگ ادیان است نشان می دهد.


این استاد دانشگاه یادآور شد: در فیلم بسیار مشهور "ملکوت آسمان" دعوای مسلمانان با مسیحیت را نشان می دهد و انصاف هایی که در حق مسلمانان به نمایش در می آید نیز بسیار منحصر به فرد است.  وی ادامه داد: ملکوت آسمان یا قلمرو بهشت در مورد سرزمینی به کار می رود که حضرت مسیح (ع) پس از رجعت به زمین به آنجا بر می گردند و هنگامی که این نام روی فیلم اسکات قرار می گیرد، آخرالزمان بودن فیلم را نشان می دهد و اورشلیم که 200 سال دست مسیحیان بود مدل کوچکتری از قلمرو ملکوت است.

برشلونه یا بارسلونا

این پژوهشگر سینما اظهارداشت: دانش و حکمت و رنسانس ریشه اش در اندلس است و اندلس اسلامی شامل ایتالیا، اسپانیا و جنوب فرانسه است که سرشار علم و تمدن هستند اما در نهایت این حباب می ترکد و آخرین پادشاه عثمانی شکست می خورد و پایتخت اسلامی را تحویل مسیحیان کشکانیان در اروپا می دهد.
شاه حسینی افزود: معماری اسلامی کاخ الحمراء در اسپانیا حیرت انگیز است یا مسجد امویان که بعداً کلیسا می شود و بسیاری از شهرهای اسپانیا مانند برشلونه که همان بارسلونا است، اسمش عربی است که اروپاییان برای آن معادل خارجی انتخاب کردند.
وی اضافه کرد: ویل دورانت در تاریخ اروپا می گوید که اروپایی ها شهرسازی را از مسلمانان آموختند زیرا در جنگ های صلیبی با مسلمانان یاد گرفتند و براساس تاریخ حتی یک نشست محرمانه میان فرستادگان کلیسای واتیکان با فرماندهان مغول برگزار می شود که تصمیم می گیرند مسلمانان را محاصره و نابود کنند.
این استاد دانشگاه گفت: جنگ های صلیبی براساس فتوای جهاد پاپ اوریانوس اتفاق می افتد و می گوید که ما تا کی صبر کنیم که سرزمین های مقدس دست مسلمانان باشد، سرزمینی که چوب صلیب آن حضرت در آن است به همین سبب یک زاهد مسیحی در اروپا می گردد تا بر علیه مسلمانان سخنرانی کند و این چنین سپاه مسیحیان شکل می گیرد که ستون فقرات این سپاه فرانک ها می شوند.


تأکید مسیحیان بر جنگ های صلیبی در سینمای آخرالزمانی

وی ادامه داد: مسیحیان از راه آسیای صغیر و ترکیه و نیز قسمتی از مدیترانه به انطاکیه می رسند و به سمت شام می آیند که آنجا خیلی توقف نمی کنند و به سمت فلسطین می آیند که بیت المقدس را محاصره می کنند که نخست مسلمانان در بیت المقدس مقاومت می کنند اما بعد سقوط می کند.
شاه حسینی با اشاره به اینکه مسلمانان هنوز در هیچ موردی از جنگ های صلیبی فیلم نساخته اند، تصریح کرد: غربی ها بر جنگ های صلیبی بسیار تأکید دارند که در فیلم هایشان آن را نشان می دهند و تأکید نبرد خونین بین ادیان، بیشتر در نگاه مسیحیان است در حالیکه مسلمانان زیاد بر جنگ های صلیبی تأکید نمی کنند اما به سبب اینکه این ادبیات دنیای غرب است در ادبیات دیپلماتیک آنان نیز نبرد خونین بین ادیان را می بینیم.
وی گفت: ما در یک نگاه با مسیحیان مشترک هستیم و آن رجعت حضرت مسیح (ع) است که معتقدیم آن حضرت به امام زمان (عج) اقتدا می کند، پس ما با آنان جنگی نداریم.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه جنگ های صلیبی تا سال 1300 میلادی به طول می انجامد افزود: مسیحیان در طول این جنگ ها با تمدن کشورهای اسلامی آشنا شدند و بسیاری از علوم را از جوامع اسلامی به اروپا انتقال دادند.
شاه حسینی اظهار کرد: در دوره جدید فیلمسازی آمده است که می گوید در جنگ های صلیبی مقصر مسیحیان بودند و نگاه آخرالزمان جدی در فیلم های غربی است. http://www.kanoonandisheh.com/topnews/003968.php


نوشته شده در  دوشنبه 89/6/29ساعت  6:13 صبح  توسط عضو گروه شهیداوینی 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
سواد رسانه ای درحوزه:تحلیل و برررسی شبکه های اجتماعی و موبایل
معرفی تفصیلی کتاب «اسطوره های صهیونیستی در سینما»
نقد وبررسی چند فیلم ایرانی جدید توسط سعید مستغاثی
نقد وبررسی ابعادشخصیت مرد درسینمای ایران/بررسی\تسویه حساب\
نقد و بررسی انیمیشن ظهور نگهبانان/ rise of guardian
مروری بر فیلم های بازگوکننده جنایات صهیونیسم غاصب درفلسطین اشغال
حقیقتاچرارسانه های آمریکایی نسبت به ایران،اینقدر کینه جو هستند؟!
هالیوودوبازنمایی محرف تاریخ واندیشمندان ایرانی-نقدفیلم پزشک
بررسی سینمای اسراییل[غاصب]:شرق،غرب وسیاست بازنمایی
آشنایی با الکس جونز اندیشمند و منتقد ومستندساز آمریکایی...
[عناوین آرشیوشده]