سفارش تبلیغ
صبا ویژن
نقش فیس بوک و توییتر در جنگ روانی(سایبرنتیک) علیه ایران

شبکه‌های خبری مانند سی‌ان‌ان با اجرای سیاست "اسب تروا "، مطالب جعلی خود را در پوشش افراد حقیقی بر روی سایت‌های ارتباطات اجتماعی از جمله توییتر منتشر و به ارتباط‌گیری با مخاطبان قبلی اقدام می‌کنند. به گزارش فارس، در هفته‌های منتهی به انتخابات و جریان‌های بعدی، ایران شاهد هجمه تبلیغی و جنگ روانی بود که توسط سایت‌های ارتباطات اجتماعی مانند فیس بوک و تویتر صورت گرفت.

این در حالی است که عقبه طراحی کننده این اقدامات که در حوزه جنگ روانی سایبرنتیک قرار دارد، همچنان در حال پیگیری اهداف از پیش تعیین شده خود است. سایت های ارتباطات اجتماعی در ظاهر به منظور ایجاد فضایی برای حضور الکترونیکی افراد در جامعه چند صدایی غربی و بیان دیدگاه‌ها، پیدا کردن دوست، ارتباط با دوستان و فرستادن پیام‌های گروهی عمل می کنند اما در باطن اغلب این وبگاه‌ها در خدمت بنگاه های خبری و اطلاعاتی قرار داشته و با جمع آوری اطلاعات شخصی از افراد اقدام به پرونده سازی و بعضاً عضوگیری برای سازمان‌های جاسوسی و تروریستی غربی می‌نمایند. هرچند عضویت در این سایت‌ها مجانی است ولی هیچ چیزی واقعاً مجانی نیست و در ازای استفاده مجانی از سرویس‌های الکترونیکی این وبگاه‌ها، افراد بخش عمده اسرار زندگی خود را به راحتی در اختیار آنها قرار می دهند. کارکرد دیگر این وبگاه‌ها، خبر رسانی از نوع شایعه است.

از آنجا که خبر رسانی از نوع شایعه و غوغا سالارانه اگر ابتدا از یک بنگاه خبری بزرگ صورت بگیرد، پس از معلوم شدن عدم صحت سبب تخریب شدید وجهه آن خبرگزاری می شود، استفاده از شخصیت‌های حقیقی ساختگی بر روی اینگونه سایت‌ها تا حدود زیادی از هزینه شایعه پراکنی برای بنگاه‌های پروپاگاندا می کاهد. همچنین بسیاری از شبکه‌های خبری همچون بی‌بی‌سی، سی‌ان‌ان، فاکس نیوز و العربیه با اجرای سیاست "اسب تروا " و دوباره بسته بندی کردن ( Repackaging ) مطالب جعلی‌شان در پوشش افراد حقیقی بر روی سایت‌های ارتباطات اجتماعی اقدام به ارتباط گیری با مخاطبان قبلی خود می کنند.

در هفته های اخیر، به خصوص هفته بعد از انتخابات ریاست جمهوری، سایت فیس بوک نقش اساسی در آموزش حملات مخرب به خصوص حملات اینترنتی داس ( DOS - Denial Of Service ) به سایت‌های ایرانی به خصوص سایت‌های مخالف آمریکا را داشت. در همین زمان بنگاه‌های دروغ پراکنی غربی به طور دائم این ادعا را مطرح می‌کردند که دولت ایران اقدام به کند کردن و قطع اینترنت در داخل کشور نموده و اینگونه وانمود می‌کردند که حکومت جمهوری اسلامی در سدد ایجاد اختناق است. همچنین صفحات زیادی به اعلامیه‌های عناصر گروهک‌های اوپوزیسیون اختصاص یافته و تلاش شده بود که مردگان سیاسی را هر گونه که هست زنده کرده و به ایشان شخصیت ببخشند.این عمل سایت فیس بوک با سوت و کف کشورهای غربی همراه بود، این حرکت ها در حالی است که چند ماه قبل در جریان حملات ناجوانمردانه رژیم اشغالگر قدس به مردم مظلوم غزه همین سایت اقدام به خاموش کردن معدود صداهایی نمود که تلاش در خبر رسانی در مورد مظلومیت مردم فلسطین می‌نمودند.

*توییتر در کنار فیس بوک

سایت دیگری که در کنار فیس بوک در خدمت امپراطوری خبری دشمن فعالیت جدی را دنبال می‌نماید تویتر است. عملکرد تویتر به صورت یک وبلاگ خلاصه و شبیه به پیامک‌های اس‌ام‌اس بوده و در طول هفته‌های اخیر به صورت جدی در اختیار سازمان‌های خارجی برای تهییج و هماهنگی با اعضا و هوادارانشان در داخل کشور برای تجمع و اغتشاش قرار گرفت. بدین ترتیب تویتر نقش بی‌سیم و شبکه ارتباطی نیروهای اپوزیسیون را بازی می‌کند بطوریکه در کنار حرکت‌ این سایت‌ها شاهد فشار دستگاه حکومتی آمریکا بر تویتر بودیم که حتی تعمیرات ماهیانه خود را انجام ندهد تا اینکه ارتباط آشوبگران لحظه‌ای قطع نشود.

این علمیات با همکاری و سرمایه گذاری کشورهای غربی همراه بوده و با ایجاد و ارسال نرم افزارهای فیلترشکن مانند Psiphon که محصول دانشگاه تورانتو کانادا است، دیش‌های ارسال و دریافت ماهواره‌ای، دوربین‌های قلمی و مواردی دیگر حمایت شد. برای آگاهی بیشتر از نحوه عمل و دلایل پشت صحنه این ماجرا لازم است اندکی به قبل بازگردیم و نگاهی به گردانندگان این سایت‌ها، ارتباط ایشان با کابینه اوباما و سابقه خدماتشان به تشکیلات حاکم بر غرب بیاندازیم.

*سایت فیس بوک و گردانندگان آن (یهودی دزدی که ادعای ایجاد این شبکه را دارد!)

مارک زوکربرگ ( Mark Zuckerberg )، متولد 1984 میلادی در شهر نیویورک آمریکا مؤسس و گرداننده رسمی شرکت فیس بوک است. بنا بر سایت ویکی پدیا، این یهودی‌زاده که به گفته خود ملحد ( Atheist ) می باشد، نسخه نرم‌افزاری فیس بوک را درسال 2004 میلادی، در زمان تحصیل در دانشگاه هاروارد به نام خود ثبت نمود اما این سایت در پایین توضیح می‌دهد که سه همکلاسی زوکربرگ از او شکایت کردند که اودر واقع نرم‌افزار( ConnectU ) را از آنها ربوده و در نهایت پس ازسه سال تلاش در سال 2008 میلادی با قرار دادگاه زوکربرگ مجبور به پرداخت غرامتی معادل 65 میلیون دلار به آنها شد.

فیس بوک در طول عمر نه چندان بلند خود شاهد چندین رسوایی بزرگ بوده که شامل جریانات مربوط به مزاحمت‌های الکترونیکی ناشی از سرویس خوراک خبری ( News Feed ) در سال 2006 میلادی و حفره‌های امنیتی ناشی از نرم‌افزار برج مراقبت فیس بوک ( Facebook Beacon ) در سال 2007 می باشد.
در کنار این رسوایی ها، معرفی سکوی فیس بوک ( Facebook Platform ) در سال 2007 میلادی به عنوان پایه‌ای برای ساخت نرم‌افزارهای جانبی سبب جذب تعداد زیادی برنامه نویس شد وتا به امروز بیش از چهارصد هزار برنامه نویس در دنیا حداقل یکبار برای سکوی فیس بوک اقدام به تولید برنامه جانبی نموده اند.

هر چند اینگونه به نظر می‌رسد که این موفقیت بی ارتباط با کمک 240 میلیون دلاری مایکروسافت در سال 2007 به ازای دریافت سهم ناچیز 1.6 درصد از سهام شرکت فیس بوک نباشد. مایکروسافت همچنین متعهد شد که به فروش تبلیغات برای فیس بوک دست بزند.  فیس بوک از سال 2007 به بعد شاهد تغییرات جدی شد و در سال 2008 به همراه سی‌ان‌ان و تویتر به عنوان بنگاه سخن پراکنی نقش عمده‌ای در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بازی کرد.
گزارش‌های نیویورک تایمز، ام‌اس ان‌بی‌سی، استارتریبون و بسیاری از بنگاه‌های اطلاع رسانی غربی حاکی از استفاده جدی اوباما و همراهانش از این سایت‌های اینترنتی برای جذب و هدایت آراء مردم آمریکا بود و به طور جدی از طریق بانک اطلاعاتی تویتر برای ارتباط گیری با افراد بهره برداری شد.

*سایت توییتر و گردانندگان آن (به اسامی دقت کنید...!)

جک دورسی ( Jack Dorsey )، اسحاق استون (Isaac Stone) و اون ویلیامز (Evan Williams) در سال 2006 میلادی اقدام به راه اندازی شبکه تویتر نمودند.این سرویس با سه هدف اصلی شروع به کارکرد:
1-ایجاد روش ارزان تر و آسان تری برای فرستادن پیامک به تعداد زیادی از افراد به منظور استفاده در تبلیغات، ارتباطات اجتماعی و در کنار آن تشویق به استفاده بیشتر از سرویس پیامک و در نتیجه درآمدزایی برای شرکت‌های ارتباطات.
2- استفاده از فرهنگ دنبال کردن دیوانه وار افراد معروف (Celebrity Obession) که در کشورهای غربی به صورت هدفمند تبلیغ می‌شود به منظور جلب توجه تبلیغات چی‌های هالیودی.

3 - در راستای فرهنگ عریانگری غربی که در چند سال اخیر موج جدید آن در ساختمان سازی های با پنجره‌های بلند و بدون پرده و مدهای لباس جدید غربی روز به روز افزون می‌شود، به منظور عادت دادن مردم به اینکه کارهای خود را لحظه به لحظه گزارش داده و چیزهایی که توسط سایر سایت‌های ارتباطات اجتماعی غیر قابل اکتشاف بود بدین وسیله از مردم استخراج نموده و در اختیار سازمان‌های اطلاعاتی غربی قرار دهند.این مطلب را تا حدودی خود دورسی در یک وِب کَست در30 سپتامبر 2007 در سایت یوتیوب اعتراف نمود و اذعان داشت: " برتری سایت ما بر دیگر سایت‌های ارتباط اجتماعی در این است که مردم تشویق می‌شوند کارهای معمولی خود را به هم اطلاع دهند، کاری که به دلیل ساختار سایر سایت‌ها، صورت نمی‌گیرد. به این ترتیب شما می‌توانید لحظه به لحظه از یکدیگر مطلع باشید. "

در سال 2008 میلادی تویتر به عنوان یک بخش مهم از تبلیغات انتخاباتی اوباما در کنار سی‌ان‌ان و فیس بوک قرار گرفت و نقش اساسی در استفاده از رأی خاموش در به قدرت رساندن اوباما داشت.  در ژانویه سال 2009 میلادی تویتر به عنوان سریع ترین روش اطلاع رسانی عرض اندام نمود و در حادثه سرنگونی یک فروند هواپیمای US Airways در رود هادسون نیویورک سرویس تویتر به عنوان منبع اصلی اطلاع رسانی توسط رسانه‌های آمریکایی مورد استفاده قرار گرفت. منبع: رجانیوز،اواسط مرداد88

اما خود آمریکایی ها حواسشان جمع است، این خبر را بخوانید:

 آمریکا: استفاده از فیس‌بوک و توییتر ممنوع است!؟

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری آمریکایی "آسوشیتدپرس "، نظامیان نیروی دریایی آمریکا که در حال فعالیت در خارج از این کشور هستند با استفاده از شبکه‌های اجتماعی نظیر "فیس بوک " و "تویتر " با خانواده و دوستان خود ارتباط برقرار می‌کنند اما طی دستور جدیدی که صادر شده استفاده از سایت‌های شبکه اجتماعی نظیر فیس‌بوک و تویتر ممنوع اعلام شده است.

 

این دستور جدید اعلام کرده که طبیعت شبکه‌های اجتماعی باعث ایجاد حملات وسیع و سو‌ء استفاده‌هایی می‌شود که اطلاعات را برای دشمنان آشکار می‌سازد و مسیری ساده برای خروج اطلاعات ایجاد می‌کند. بر اساس این دستور نظامیان نیروی دریایی آمریکا تنها مجاز به متصل شدن به شبکه مرکزی نیروی دریایی آمریکا هستند.

تصمیم اخیر آمریکا در ممنوعیت استفاده از شبکه‌های اجتماعی انتقادهایی را نیز در پی داشته است. "اندی سرنوویتز " یکی از اساتید مدرسه روزنامه‌نگاری "مدیل " آمریکا طی گزارشی در پایگاه خبری آمریکایی "هافینگتون پست "نوشت: ممنوعیت استفاده از شبکه‌های اجتماعی باعث آسیب رساندن به روحیه نظامیان آمریکایی می‌شود.
روزنامه آمریکایی "کریستین ساینس مانیتور " نیز در گزارشی درباره این قانون جدید نوشت: این قانون زیاد کاربردی نخواهد داشت چون هر کسی با 99 دلار می‌تواند "آی‌فون "[iPhone] داشته باشد و به این ترتیب می‌تواند به اینترنت دسترسی پیدا کند.
این روزنامه آمریکایی در ادامه گزارش خود اضافه کرد: شبکه‌های اجتماعی ریسک امنیتی جدیدی محسوب نمی‌شوند.کسی که قصد داشته باشد اطلاعات حساس را از طریق شبکه‌های اجتماعی منتشر کند می‌تواند این اقدام را از طریق تلفن یا ایمیل انجام دهد. وزارت خارجه آمریکا با عنوان دیپلماسی عمومی فعالیت گسترده‌ای برای ترویج استفاده از وب‌سایت‌های اجتماعی نظیر توییتر و فیس‌بوک در کشورهای مخالف آمریکا آغاز کرده است.
منبع: رسانه از فارس18/5/88


نوشته شده در  سه شنبه 88/5/20ساعت  12:7 صبح  توسط عضو گروه شهیداوینی 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
سواد رسانه ای درحوزه:تحلیل و برررسی شبکه های اجتماعی و موبایل
معرفی تفصیلی کتاب «اسطوره های صهیونیستی در سینما»
نقد وبررسی چند فیلم ایرانی جدید توسط سعید مستغاثی
نقد وبررسی ابعادشخصیت مرد درسینمای ایران/بررسی\تسویه حساب\
نقد و بررسی انیمیشن ظهور نگهبانان/ rise of guardian
مروری بر فیلم های بازگوکننده جنایات صهیونیسم غاصب درفلسطین اشغال
حقیقتاچرارسانه های آمریکایی نسبت به ایران،اینقدر کینه جو هستند؟!
هالیوودوبازنمایی محرف تاریخ واندیشمندان ایرانی-نقدفیلم پزشک
بررسی سینمای اسراییل[غاصب]:شرق،غرب وسیاست بازنمایی
آشنایی با الکس جونز اندیشمند و منتقد ومستندساز آمریکایی...
[عناوین آرشیوشده]