سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بازمهندسی عملیات روانی کارکردی راهبردی در مقابله با شبیخون فرهنگی
نظم و نسق‌دادن به یک مجموعه یا بازآرایی آن را با هدف یک ساخت جدید، مهندسی می‌نامیم. در معنای دیگر، مهندسی به معنای تنظیم عناصر یک محیط است؛ به گونه‌ای که در تناسب با غایت مطلوب قرار گیرد. مهندسی عملیات روانی نیز در همین راستا یک فن مبتنی بر مهارت‌های فراوانی است که از فن‌آوری و دانش روان‌شناسی قدرت، سرچشمه می‌گیرد. از نظر نویسنده عملیات روانی به کلیه فعالیت‌هایی اطلاق می‌شود که موجب تولید، تغییر، تقویت و یا تصحیح نگرش و بینش مخاطب شده و آن را در راستای اهداف و نیات پیام هدایت سازد. عملیات روانی به دو گونه تبلیغ و جنگ روانی تقسیم می‌شود. از آنجا که مهندسی اجتماعی و فرهنگی مقوله‌ای حاکم بر عملیات روانی است، هدف این کتاب توجه به نتایجی است که بازمهندسی عملیات روانی برای برتری روانی جوامع و دولت‌ها به آن نیاز دارد، به گونه‌ای که احتیاط همراه با حرکت در مسیر اهداف آرمانی را در هر اقدام و تصمیم‌گیری طلب نماید.
نویسنده کتاب را به دو بخش تقسیم کرده است، در بخش اول و ابتدا به گونه‌ای عملی به تشریح بازمهندسی عملیات روانی‌-‌کارکردی و راهبردی درمقابله با شبیخون فرهنگی پرداخته و در ادامه آراء و نظریات خود را نیز مطرح کرده است. در بخش دوم و انتهایی کتاب برای اثبات آراء و نظریات خود وصف بخشی از آثار عملیات روانی دشمنان در حوادث قبل و بعد از انتخابات دهم ریاست جمهوری را به عنوان مطالعه موردی آورده است.
نگارنده کتاب منبع اصلی در بازمهندسی عملیات روانی را بازگشت سازمان‌های تبلیغاتی به قرآن کریم می‌داند. قرآنی که از نظر ایشان بلاغ و ابلاغ است. بدین معنا که پیام قرآن باید وارد عرصه مبارزه در برابر مشرکان مطرح شود و با رسایی و آشکاری این امر صورت پذیرد.
امام خمینی (قدس النفس الزکیه) رهبری مبارزه و مقاومت در برابر عملیات روانی غرب علیه مسلمانان و مستضعفین را با توجه به همان بلاغ و ابلاغ قرآن در برابر بدگویان در جبهه جهانی کفر و نفاق و استکبار برعهده داشتند.
در عصر حاضر نیز رهبری مبارزه و مقاومت در برابر عملیات روانی غرب علیه مسلمانان و مستضعفین بر عهده‌ی مقام معظم رهبری است؛ رهبر عزیز و فرزانه انقلاب، حضرت آیت الله‌العظمی خامنه‌ای خطاب به استکبار جهانی و قدرتهای زورگو می‌فرمایند، شما یک‌بار، صد سال تاریخ منطقه را نوشتید دوباره می‌خواهید تاریخ صدساله آینده منطقه را بنویسید، ما و ملتهای مسلمان منطقه نخواهیم گذاشت تاریخ صدساله آینده منطقه را شما بنویسید، این بار تاریخ صدساله آینده را خودمان خواهیم نوشت.
سؤال اصلی کتاب این است که چه سازمان‌هایی در طراحی روان‌شناختی و بالتبع، مهندسی اجتماعی و یا افکار عمومی اولویت دارند؟ نویسنده محترم معتقد است که بدون مشارکت جمعی و رسانه‌ای امکان مهندسی آن وجود ندارد و این کارکرد عملیات روانی موضوعی نیست که بتوان با روز و تحمیل یک رأی و سلیقه در مورد آن نتیجه گرفت، لاجرم باید در فرآیند مهندسی و آینده‌نگری از تجربه و خرد حاکم بر نیازها و رفتار مطلوب انسانی مدد گرفت و آن را به سامان رسانید.
از نظر نویسنده محترم لازمه‌ی تحقق مهندسی مطلوب در عملیات روانی، شناسایی محیط اجتماعی و فرهنگی مخاطب و کاربست‌های آن در حوزه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی خواهد بود. دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه دینی به عنوان یک مؤسسه تولید علم و دانش تخصصی و به لحاظ تمرکز نخبگان فکری در آن، از دو جهت می‌توانند در این فرآیند مؤثر واقع شوند؛ از یک سو نخبگان دانشگاهی و حوزه‌های علمیه دینی می توانند با آگاهی از عناصر متفاوت تولید پیام و نظام‌های مربوط و آگاه‌سازی نسبت به این عناصر و ارکان، مقدمات تحقق مهندسی تبلیغ را فراهم آورند و از سویی دیگر، با شناسایی عناصر ضعیف و ناسازگاری‌ها و ناهنجاری‌های حوزه مدیریت عملیات روانی و تقویت منابع انسانی و آموزش عناصر موجود و مرتبط و نیز تبیین نحوه‌ی ارتباط نظام‌مند و نظام‌وار بین عناصر مردمی و نخبگان و خواص اجتماعی به بسترسازی و تحقق مهندسی نوین عملیات روانی درکشور کمک کنند.
علاوه بر این، مدیران و نخبگان شاغل در هریک از حوزه‌ها و نظام‌های برشمرده، می‌توانند با طراحی و بازسازی اصول و عملکردها، متناسب با نظامی که در تولید فکر و بینش دنبال می‌سازند، به رفع ناهنجاری‌ها یا نواقصی که دراین خصوص وجود دارد اقدام نمایند.
ایجاد و ارتباط و هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف تولید علم و تبلیغی و رسانه‌ای و تولید اطلاعات و هم‌اندیشی برای رفع ناسازگاری‌ها در این پروسه وایجاد تحول، از جمله فعالیت‌هایی است که دانشگاهیان و حوزویان با توجه به جایگاه علمی خود می‌توانند در این جهت ایفا کنند. عمل انقلابی و جهادی، تلاش هوشمندانه و آگاهانه، دلسوزی و احساس مسئولیت و صبر و تحمل از جمله مؤلفه‌های اساسی است که برای تحقق این فرآیند لازم و ضروری است. با توجه به مباحث جامع مطرح شده در کتاب مخاطبان کتاب شامل؛ مدیران راهبردی، دانشگاهیان، مشاوران عالی در مراکز خط مشی و سیاست‌گذاری، حوزه‌های علمی و پژوهشی به خصوص در حیطه‌ی روان‌شناسی، شورای امنیت ملی و مجمع تشخیص مصلحت نظام می شوند.  کتاب «بازمهندسی عملیات روانی کارکردی راهبردی در مقابله با شبیخون فرهنگی» را دکتر سیدحسن فیروزآبادی تالیف کرده و انتشارات دانشگاه عالی دفاع ملی آن را در سال 1388 و 96 صفحه منتشر کرده است. هنرنیوز


نوشته شده در  یکشنبه 88/12/9ساعت  5:8 عصر  توسط عضو گروه شهیداوینی 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
سواد رسانه ای درحوزه:تحلیل و برررسی شبکه های اجتماعی و موبایل
معرفی تفصیلی کتاب «اسطوره های صهیونیستی در سینما»
نقد وبررسی چند فیلم ایرانی جدید توسط سعید مستغاثی
نقد وبررسی ابعادشخصیت مرد درسینمای ایران/بررسی\تسویه حساب\
نقد و بررسی انیمیشن ظهور نگهبانان/ rise of guardian
مروری بر فیلم های بازگوکننده جنایات صهیونیسم غاصب درفلسطین اشغال
حقیقتاچرارسانه های آمریکایی نسبت به ایران،اینقدر کینه جو هستند؟!
هالیوودوبازنمایی محرف تاریخ واندیشمندان ایرانی-نقدفیلم پزشک
بررسی سینمای اسراییل[غاصب]:شرق،غرب وسیاست بازنمایی
آشنایی با الکس جونز اندیشمند و منتقد ومستندساز آمریکایی...
[عناوین آرشیوشده]