سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گزارشی جامع از سلسله جلسات نقد ایدئولوژی های مدرن 

شهریار زرشناس (متولد 1344) در تاریخ فلسفه و روانشناسی در خارج از کشور تحصیل کرده و تاکنون بیش از بیست اثر مکتوب از او به چاپ رسیده‌است. همچنین نویسندة کتاب‌هایی چون "اشاراتی دربارة لیبرالیسم در ایران"، "توسعه"، "جامعة مدنی"، "سرمایه‌سالاری"، "نیمة پنهان آمریکا"، "مبانی نظری غرب مدرن"، "واژه‌نامة فرهنگی، سیاسی"، "نگاهی کوتاه به تاریخچة روشنفکری در ایران (دو مجلد)" و "نیهیلیسم" است.
 
 
 
 وی عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است و از سال 71 در دانشگاه‌های مختلف مشغول به تدریس است. وی تاکنون 22 عنوان کتاب و بیش از 100 عنوان مقاله در موضوعات مختلف فلسفی، تاریخی، سیاسی، ادبیات و روانشناسی تالیف کرده است. وی تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد در رشته فلسفه به پایان رسانده است. او مقطع دکترا را در رشته روانشناسی در کشور کرواسی ادامه داد، ولی موضوع پیشنهادی پایان نامه دکتری ایشان تصویب نگردید.
 
 
 
از آذر ماه سال1391 کانون اندیشه جوان از ایشان جهت تدریس در سلسله درگفتارهای نقد ایدئولوژی های مدرن دعوت کرده است.
 
 
 
توضیح مبحث: ایدئولوژی های سیاسی در واقع پیشنهادهایی برای شیوه ی سازماندهی به دولت در عصر مدرن برای دستیابی به اهداف خاصی مانند آزادی،عدالت،رفاه،امنیت فکری و... هستند.پس از زوال دولتها و نظامهای سیاسی سنتی ،امکان سازماندهی دولت به اشکال مختلفی در عصر جدید متصور شد.از اینرو عصر مدرن شاهد پیدایش و گسترش انواع گوناگونی از ایدئولوژیها بوده است.هر یک از این ایدئولوژیها بیانگر خواست ها و منافع شئون،گروهها و طبقات اجتماعی گوناگونی بوده اند و کوشیده اند سازمان دولت را بر اساس آرمانها و ارزشهای آن گروهها و طبقات شکل دهند در عصر جدید،بحثهای فلسفه ی سیاسی قدیم،در قالب ایدئولوژیها مطرح شده است.ایدئولوژیها ی سیاسی گرچه به توصیف پدیده ها و واقعیتهای سیاسی نیز میپردازند،لیکن نهایتا تجویزی هستند و نوع خاصی از نظم سیاسی را بر حسب ارزشهای پذیرفته شده ی خود پیشنهاد میکنند.نظامهای سیاسی تا اندازه زیادی بازتاب تحقق ایدئولوژی های سیاسی هستند،هرچند در شکل گیری آنها عوامل بسیار دیگری چون:سنت،فرهنگ،تاریخ و نظام اقتصادی موثر است.
 
پرداختن به ایدئولوژی های مدرن معاصر غربی از رنسانس تاکنون و مفاهیم اصلی این ایدئولوژی ها هدف این درسگفتار میباشد. در دوره نخست 22 جلسه از این درسگفتار برگزار گردید. بررسی شاخه های لیبرال-دموکراسی ومفاهیم موضوعه آن محور مباحث فعلی بوده است.
فهرست گزارش ها وصوت جلسات ایشان خدمتتان ارائه میشود:
جلسه سیزدهم

نوشته شده در  دوشنبه 92/4/31ساعت  9:19 عصر  توسط عضو گروه شهیداوینی 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
سواد رسانه ای درحوزه:تحلیل و برررسی شبکه های اجتماعی و موبایل
معرفی تفصیلی کتاب «اسطوره های صهیونیستی در سینما»
نقد وبررسی چند فیلم ایرانی جدید توسط سعید مستغاثی
نقد وبررسی ابعادشخصیت مرد درسینمای ایران/بررسی\تسویه حساب\
نقد و بررسی انیمیشن ظهور نگهبانان/ rise of guardian
مروری بر فیلم های بازگوکننده جنایات صهیونیسم غاصب درفلسطین اشغال
حقیقتاچرارسانه های آمریکایی نسبت به ایران،اینقدر کینه جو هستند؟!
هالیوودوبازنمایی محرف تاریخ واندیشمندان ایرانی-نقدفیلم پزشک
بررسی سینمای اسراییل[غاصب]:شرق،غرب وسیاست بازنمایی
آشنایی با الکس جونز اندیشمند و منتقد ومستندساز آمریکایی...
[عناوین آرشیوشده]