سفارش تبلیغ
صبا ویژن
جنگ نرم با مجوز دولتی!
به بهانه توزیع نسخه مجاز سریال «لاست»

عرصه رسانه های تصویری در کشور ما امروز با یک پدیده تهدیدآمیز جدید مواجه شده که در حقیقت باید آن را یک خودزنی فرهنگی نامید؛ انتشار سریال های استراتژیک آمریکایی با مجوز دولتی، اتفاق عجیبی است که نمی توان به سادگی از کنار آن گذشت. پس از دوبله و انتشار گسترده سریال هایی چون «فرار از زندان»، «24» و ... نوبت به استمرار انتشار مجاز «لاست» رسیده است. سریالی که چندی قبل با صرف هزینه ای هنگفت خریداری، اصلاح و دوبله شد، اما توزیع آن به دلائلی متوقف ماند. مهمترین دلیل، بنا بر اعتراف خود مسئولان شرکت ایرانی تهیه و باز تولید این سریال، اشکالات محتوایی آن بود. اما زمزمه هایی مبی بر ورود همه گیر و گسترده آن به شبکه نمایش خانگی به گوش می رسد که اگر دغدغه مقابله با ناتوی فرهنگی و جنگ نرم را داریم، باید این زمزمه ها را جدی بگیریم.
امروز نظام سلطه جهانی به رهبری دولت آمریکا و شبکه مخوف و ضدانسانی صهیونیسم، در کنار تسلیحات نظامی، به رسانه ها - به خصوص شبکه های تلویزیونی و سینما - متکی است. جای شکی نیست که اگر بتوان قدرت و نفوذ این رسانه ها را مهار کرد، بخش زیادی از قدرت پوشالی جنگ طلبان و انسان ستیزان غربی فرو خواهد ریخت. چرا که آن ها اگر با قدرت نظامی خود به تسخیر سرزمین ها دست می زنند، با رسانه های خویش نیز روح و ذهن مردمان را به اشغال خود در می آورند. مسئله ای که از آن به عنوان جنگ نرم یاد می شود.
در سال های اخیر، به جز شبکه های ماهواره ای، ویدئو کلیپ ها، فیلم های سینمایی، موسیقی های مخرب و ... فیلم های دنباله دار یا همان «سریال» نیز به صف جبهه تهاجم رسانه ای غرب اضافه شده است. سریال هایی که از یک طرف تمهیدات لازم برای جذب و استغراق مخاطب در آن ها به خوبی به کار رفته است و از سوی دیگر، تفکرات و اهداف استراتژیک دولت های امپریالیستی جهان در آن ها ترسیم شده است.
اگر فیلم های سینمایی در یک زمان محدود دو سه ساعته مخاطب را با خود همراه می کنند، سریالها قادر هستند که روزها و ماه ها بیننده خود را به سرزمین های مورد نظرشان برده و القائات خود را به فکر او دیکته نمایند.
سریال «لاست» یکی از نمونه های معروف این جریان رسانه ای است. این سریال از 22 سپتامبر سال 2004 پخش آن در شبکه ABC آمریکا آغاز شد. نمایش این سریال به شبکه های دیگری هم سرایت کرده وسپس دی وی دی های آن در سراسر جهان، از جمله کشور ما توزیع شد. و حالا مدیران دلسوز فرهنگی ما نیز قصد دارند آن را با مجوز دولتی در دسترس عموم مردم کشورمان قرار دهند. هرچند در این نسخه مجاز، بسیاری از مشکلات تصویری سریال که با اخلاق و فرهنگ خانواده های جامعه ما در تضاد است اصلاح شده اند. اما واقعیت این است که جنبه های مخرب «لاست» فراتر از این تصاویر، بلکه محتوا و ایدئولوژی تنیده در داستان و درام آن است. عمق استراتژیک محتوایی این فیلم دنباله دار تا آنجاست که از آن به عنوان بسته آموزشی فرهنگ لیبرالیستی یاد می شود. به عبارتی، این سریال اندیشه ها و گفتارهای متفکران لیبرالیسم را در قالب یک سلسله درام ارائه داده است.«لاست» روایت یک گروه از انسان هایی است که در اثر سقوط هواپیما در جزیره ای ناشناخته و منزوی از جامعه انسانی گم شده اند و برای بقای حیات و نجات خود از این جزیره تلاش می کنند.جنبه ایدئولوژیک و سیاسی لاست این است که در این جزیره نمایندگانی از همه تمدن ها وجود دارد. قهرمانان و منجیان این گروه، آمریکایی ها هستند. یعنی فیلم این گونه القا می کند که بشریت به آمریکا مدیون است و بدون آمریکا، انسان ها توان رهایی از ابتلائات را ندارند (درست برعکس این واقعیت که بزرگ ترین عامل بحران ساز جهان آمریکاست)


نکته قابل توجه، نحوه چهره سازی مسلمانان در این سریال است؛ نماینده مسلمانان در این مجموعه، یک شکنجه گر بعثی عراقی است! او تا زمانی که به فرهنگ و هویت خودش وفادار است منفی معرفی می شود، اما با استحاله در فرهنگ آمریکایی، به عنوان یک انسان مثبت، وضعیتش تغییر پیدا می کند! پس «لاست» یک فیلم ضد اسلامی هم محسوب می شود.این نکات، بخشی از مضامین این سریال است و به عنوان مشتی از خروار ذکر شد. مسئولان دلسوز فرهنگی ما که انتشار مجاز سریال «لاست» را تصویب کرده اند، برای خنثی کردن این القائات ایدئولوژیک، صحبت های برخی از کارشناسان این حوزه را نیز با سریال همراه کرده اند. دیدگاه های این کارشناسان بسیار مفید است. اما به دو علت قادر به مهار تهاجم دراماتیک آن نیست: اول دو علت این که اصلا سریال «لاست» و بسیاری دیگر از محصولات استراتژیک فرهنگی غرب، به انتقال پیام محدود نیستند. بلکه روند جاری در آن ها آموزش سبک زندگی و انحراف تخیل بیننده است. یعنی در سریالی همچون لاست، القائات ایدئولوژیک و فرهنگی از طریق رگبار پیام و حرف منتقل نمی شود که بتوان به وسیله سخنرانی جلوی آن را گرفت. دوره تهاجم فرهنگی به وسیله پیام به پایان رسیده است. بلکه تمهید امروز دستگاه های فرهنگی و رسانه ای غرب که در «لاست» هم تجلی یافته، تعویض تدریجی ذهنیت، خیال و ذائقه مخاطب به سود خودشان است. مثلا سریال لاست به مرور زمان و طی قسمت های به هم پیوسته و طولانی مدت، می تواند بغض ضد آمریکایی مخاطب ناآگاه و سطحی نگر خود را به حب تغییر دهد. جلوی این تغییر را هم با توضیحات کارشناسانه اساتید و متخصصان نمی توان گرفت، مگر این که مخاطب خودش به عمق خودآگاهی و هوشیاری رسیده باشد که در این صورت در مقابل هرگونه تهاجم فکری و فرهنگی واکسینه خواهد بود.
دوم این که غالب بینندگان این نسخه مجاز سریال لاست، به احتمال زیاد به نظرات تدوین شده در کنار هر قسمت از سریال توجهی نمی کنند. به این ترتیب و مثل همیشه، درام بر سخنرانی پیروز می شود.آنچه باعث شده تا نسخه مجاز فیلم ها و سریال های استراتژیک غربی یک تهدید محسوب شوند، این است که مخاطب به علامت مجوز دولتی اعتماد دارد. مثلا اگر تا امروز، یک خانواده به سریال «لاست» حساس بوده و آن را مضر فرض می کرد و از تماشای آن پرهیز داشت، از فردا که نسخه مجاز آن را ببینند، مطمئن خواهند بود که یک محصول مفید و حداقل بی خطر را می بینند.به این ترتیب، مجوز دولتی تبدیل به منفذی برای جنگ نرم دشمنان ایران و اسلام می شود.  
نوشته دوست عزیزم آرش فهیم. این یادداشت در روزنامه کیهان چاپ شده است.


نوشته شده در  دوشنبه 89/8/10ساعت  3:9 صبح  توسط عضو گروه شهیداوینی 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
سواد رسانه ای درحوزه:تحلیل و برررسی شبکه های اجتماعی و موبایل
معرفی تفصیلی کتاب «اسطوره های صهیونیستی در سینما»
نقد وبررسی چند فیلم ایرانی جدید توسط سعید مستغاثی
نقد وبررسی ابعادشخصیت مرد درسینمای ایران/بررسی\تسویه حساب\
نقد و بررسی انیمیشن ظهور نگهبانان/ rise of guardian
مروری بر فیلم های بازگوکننده جنایات صهیونیسم غاصب درفلسطین اشغال
حقیقتاچرارسانه های آمریکایی نسبت به ایران،اینقدر کینه جو هستند؟!
هالیوودوبازنمایی محرف تاریخ واندیشمندان ایرانی-نقدفیلم پزشک
بررسی سینمای اسراییل[غاصب]:شرق،غرب وسیاست بازنمایی
آشنایی با الکس جونز اندیشمند و منتقد ومستندساز آمریکایی...
[عناوین آرشیوشده]