سفارش تبلیغ
صبا ویژن
یک توصیه دوستانه: برای حمایت از سینمای فاخر دینی این فیلم را حتما در سینما ببینیم.
گفتگو با کارگردان فیلم ملک سلیمان نبی، شهریار بحرانی
بحرانی در قسمتی از سخنان خود به سیاسی نبودن این فیلم اشاره داشته و ضمن سیاسی ندانستن ملک سلیمان(ع) تاکید می کند که آثار قرآنی طبیعتا وجوه سیاسی نیز پیدا می کنند.
شهریار بحرانی
 گروه فرهنگی مشرق - شهریار بحرانی، کارگردان سینمایی ملک سلیمان نبی(ع) و مجموعه مریم مقدس(س) در این یادداشت[شفاهی] به برخی ناگفته‌های محتوایی این فیلم اشاره داشته است. تاریخ فراماسونری و نقش اجنه و جادوگران ماسون در زمان حضرت سلیمان(ع) که با ماهیت شیطان‌پرستی فعال بودند جزئی از اشارات وی است. همین‌طور حقیقت ماجرای صخره و درگیری حضرت سلیمان(ع) با یهودیان عصر خویش از مهمترین بخش‌های این گزارش است.
بحرانی در قسمتی از سخنان خود به سیاسی نبودن این فیلم اشاره داشته و ضمن سیاسی ندانستن ملک سلیمان(ع) آثار قرآنی را طبیعتا دارای وجوه سیاسی نیز دانسته است.اشارات بحرانی به ماجراها و شکل گیری فراماسونری ردپایی در فیلم وی ندارند اما به هر حال می توانند تصویر زمان شکل گیری ملک را برای مخاطب روشن می کند.
مشرق یادآور می شود این مطالب نظرات کارگردان فیلم ملک سلیمان نبی(ع) است و لزوما همه آنها منطبق بر دیدگاه تحریریه این رسانه نیست.
***
برای فهمیدن، باید فیلم را چند بار دید
یکی از اساتید بزرگ و پیش‌کسوت سینما که برای دیدن فیلم آمده بود، گفت: تقریباً از بخش جلسه سران در این فیلم که سلیمان کاهن‌ها را جمع می‌کند تا انتها من داستان را از دست دادم. پرسیدم چرا؟ گفت: نتوانستم همراهی کنم. بعد چند بار برایش توضیح دادم تا فهمید. پس با یک بار دیدن سخت مبهوت است. چون مفاهیم قرآنی سخت و پیچیده است. به خصوص بالا‌ترین مفهومی که در قرآن است مفهوم ملک است.
ملک یعنی چه؟
در روایات معصومین(ع) است که می‌گفتند حکومت ما در آخرالزمان توسط حضرت قائم(عج) پیاده می‌شود؛ مبادا خلفای دروغین فریبتان بدهند و یا پادشاهان مدعی شوند که ما در حال برپایی ملک الهی هستیم.ملک اصلی زمانی است که حکومت الله در زمین پیاده و امنیت کامل برقرار شود. در آن زمان همه رشد خواهند کرد. تک‌تک ائمه رجعت می‌کنند و حکومت خواهند کرد. ممکن است یک میلیون سال طول بکشد؛ شما این یک میلیون سال را با 8 الی نهایتاً 10 هزار سال که از خلقت عالم می‌گذرد مقایسه کنید. آن بهشت و اتفاقات و تغییر قوانین و مفاهیم آن خیلی عظیم است که ماکت کوچکی از آن را در ملک سلیمان(ع) می‌بینیم.
موضوع این اثر، سلیمان(ع) نیست
حال مخاطب باید این ملک سلیمان را در فیلم درک کند نه خود سلیمان را. اصلاً این فیلم موضوع سلیمان(ع) نیست، نام فیلم هم سلیمان نبی نیست. این فیلم درباره ملک سلیمان نبی است. حلقه زنجیره‌ای فیلم فتنه‌های ملک است. یعنی بررسی می‌شود که آیا چنین ملکی بر روی زمین با این شیطنت‌ها قابل برپایی است؟
دو اصل قرآنی
خداوند نیز دو اصل قرآنی را از زبان پیامبرانی بیان می‌کند که گاهی هزار سال با هم فاصله داشتند. «فاتقوا الله و اطیعون» یعنی تقوای الهی پیشه کرده و از پیامبران اطاعت کنید. یعنی از من که دلسوز شما هستم اطاعت کنید.این دو اصل را نوح(ع)، هود(ع)، صالح(ع)، ابراهیم(ع)، یوسف(ع)، موسی(ع)، داود(ع) و سلیمان(ع) و در نهایت در سوی دیگر حضرت عیسی(ع) مطرح می‌کنند. حتی گروه پژوهشی در طول تحقیق به این نتیجه رسیدند که این دو اصل در اسلام هم مطرح است. چون این 2 اصل برای نجات بشر است. در این فیلم نیز همین را می‌بینیم. سلیمان(ع) می‌گوید که برای رسیدن به ملک فتنه‌هایی برپا می‌شود که راهکار آن همین دو اصل است.هرکس این دو اصل را رعایت کند در امان می‌ماند و اگر نه به مشکل برخورده و در دست‌انداز می‌افتد. آیا مردم می‌توانند این دو اصل را رعایت کنند؟ مثلاً آیا مردم می‌توانند ربا را ترک کنند. می‌بینیم که یهود و بنی‌اسرائیل که الگوی قبیله‌ای دارند، نمی‌توانند بر خلاف رئیس قبیله عمل کرده و ربا را ترک گویند.
آرمان‌گرایی، واقع‌گرایی
دنیای غرب هم به این نتیجه رسید که با واقع‌گرایی و نمایش کشت و کشتار و فساد راه به جایی نمی‌برد. به همین خاطر در سال‌‌های اخیر به آرمان‌گرایی روی آورده‌اند. از طرفی ما هم نباید از آنها تقلید کنیم.
شخصیت‌ها و داستان
خانم منتقدی از من پرسید که چرا به خانم‌ها نمی‌پردازید. مثلاً چرا صحنه صحبت‌های سلیمان با همسرش این قدر کم است. من پاسخ دادم که اصلاً در داستان ما نمی‌گنجد. فیلم ملک سلیمان داستان خانواده او نیست. باید در حد نیاز، همسر و برادران سلیمان را معرفی کرد. داستان ما داستان ملک است. یعنی دنیایی از بدی و شرارت قصد دارد تا مردم شهرها را آلوده کند.
سلیمان همسری دارد که حامله است و تا به حال فرزندی هم نداشته. همین‌طور برادرانی دارد که از قضا برادر بزرگترش به رسول بودن سلیمان واقف است و تابع پیامبر خودش است. آل داود(ع) در قرآن خیلی محترم شمرده شده‌اند.
ریش سفیدهای حسود، هم در عصر سلیمان، هم سقیفه و هم امروز
سلیمان(ع) در 9سالگی به جایگزینی برگزیده و در 13 سالگی به پیامبری می‌رسد. در حالی که ریش‌سفید‌هایی هستند که برگزیده نمی‌شوند. همچون این قضیه را در کشور خودمان و همین‌طور در ماجرای سقیفه مشاهده می‌کنیم که پیرمردها می‌گویند که برای ما سخت است که با یک جوان بیعت کنیم و از او حرف‌شنوی داشته باشیم.
برخورد با فتنه‌ها
ماجرای اصلی فیلم ملک سلیمان، روش سلیمان(ع) در برخورد با فتنه‌هاست. سلیمان در شهر اول با دعا از خدا می‌خواهد که فتنه را برطرف کند اما در شهر دوم که ماجرا سخت‌تر و هولناک‌تر است، دیگر این کار را نمی‌کند و پیش رئیس کاهنان که دستانش بسته است رفته و به او می‌گوید که خودت خدا را بخوان و خودت با خودت مبارزه کن. سلیمان به او می‌گوید که این جن را از درون خودت خارج کن و در واقع به او توصیه می‌کند که جهاد اکبر کن که اگر این کار را بکنی هم خود نجات پیدا می‌کنی و هم مردمت.
شخصیت سلیمان اینجاست که آشکار می‌شود. یعنی با زور به دنبال اصلاح نیست و می‌خواهد که مردم خودشان طلب صلاح کنند.
سلیمان حاکم عادلی است و حتی در برخی موقعیت‌ها با پهنای شمشیر و نه با تیزی آن مبارزه می‌کند. سلیمان(ع) می‌گوید که دست و پای آنها را ببندید و آنها را نکشید تا من با آنها صحبت کنم و هدایتشان کنم.
تعجب چینی‌ها از شخصیت سلیمان(ع)
همکاران هنگ‌کنگی ما می‌پرسیدند که چرا این قدر این شخصیت خوب است؟ می‌گفتند که ما مذهبی نیستیم ولی از این شخصیت خیلی خوشمان می‌آید. گفتم به خاطر این که شخصیت‌های اصلی شما دیگرآزادند و مدام قهرمان‌های فیلم شما دیگران را می‌کشند؛ در فیلم‌های جنگی شما دائماً قهرمان‌ها باید آدم بکشند تا قهرمان‌تر به نظر برسند. ولی در تفکر مذهبی ما قهرمان کسی است که به دنبال نجات است و فطرتاً نمی‌تواند آدم بکشد و دنبال نجات انسان‌هاست.
ماجرای صخره در قدس و ادعای فراماسونرهای صهیونیست
صخره همان جایی است که امروز صهیونیست‌ها مدعی آن هستند و زیر آن غاری است و در حال حفاری و پیدا کردن چیزهایی هستند و محل آن در قبه‌الصخره امروزی است که روبروی مسجد‌الاقصی است و فراماسونرها مدعی آنند.
ماجرای فراماسونری امتداد شیطان‌پرستی و آئین‌های قدیم است. این افراد در ماجرای صلیبیون و شوالیه‌های معبد دست داشتند و قتل عام کردند. این افراد علومی را از یهودی‌ها فرا گرفتند و در قرون وسطی فرقه‌های فراماسونری را بنیاد نهادند. البته پادشاهان فرانسه و اروپا که این قضیه را می‌فهمند آنها را دستگیر و اعدام می‌کنند. ولی آنها اولین لژ فراماسونری را در اسکاتلند احداث می‌کنند که الان کلیسای آنها موجود است. تفکر شیطان «بافومت» که از اورشلیم آوردند را در آنجا رواج دادند. سرکردگان فراماسونری شیطان‌پرست هستند ولی بسیاری از ماسون‌ها در رده‌های پایین‌تر این را نمی‌دانند.
در دهه‌های اخیر (60 و 70) از دل فراماسونری، شیطان‌پرستی خارج شده و توسط اساتید فراماسونری که خود را آشکار کردند، عملاً کلیسای شیطان‌پرستی و بینش پرستش شیاطینی که از مصر باستان آوردند را راه انداختند و به دنبال گسترش آن هستند.
فراماسونری و مجامع مخفی هنوز هستند ولی بروز عینی آن به صورت شیطان‌پرستی است. چه کسی را می‌پرستند؟ همین شیطانی که در اورشلیم و ملک سلیمان تحت عنوان خدای خود تلقی کردند. ماجرای صخره و خود ماجرای حضرت سیمان چنین سابقه‌ای دارد.
در قرون وسطی فراماسونرها کتاب‌هایی تحت عنوان علوم غریبه می‌نویسند و اسم آنها را کلید سلیمانی و گنج‌های سلیمان می‌نهند. در این کتاب‌ها، ابزار آلات و خدایان شیاطین که آنها را می‌پرستند و از آنها طلب کمک و نیرو می‌کنند را آورده‌اند.
در فیلم ملک سلیمان(ع) این صخره به دست نیروهای پلیدی می‌افتد؛ البته ما خیلی روی آن تمرکز نکرده و خلاصه از آن گذشتیم. چون نمی‌خواستیم فیلم خیلی سیاسی باشد. در سریال مریم مقدس(ع) هم نگاه ما قرآنی بود و خیلی مورد استقبال مسیحیان و کشیش‌ها و روحانیون مسیحی قرار گرفت؛ تا جایی که از ما خواستند که کرسی مریم‌شناسی برایشان راه بیاندازیم. چون نگاه قدسی ما به حضرت مریم(ع) بیشتر از آنهاست و آنها می‌خواستند که ما برایشان صحبت کنیم و دانسته‌هایمان درباره حضرت مریم(ع) را بیان کنیم. اما صهیونیست‌ها چون می‌دانستند که این فیلم پایه‌های اصلی تفکرشان را می‌زند جلوی پخش آن را گرفتند.
چهره جن و شیطان مهم نیست؛ سیرتشان اهمیت دارد
در سکانس آخر که اجنه و شیاطین مادی می‌شوند، نمی‌خواستم به شکلی باشد که مخاطب برای دیدن چهره اجنه و شیاطین به دیدن فیلم بیاید؛ یعنی چهره آنها اهمیتی برای ما ندارد. مهم این است که چه اثراتی بر ما دارند و چگونه باید واکنش نشان دهیم. برای اینکه چهره اجنه و شیاطین دیده نشوند خیلی از سکانس‌ها را قیچی کردم. در پلان آخر هم نمایش چهره شیطان را محو کردیم؛ به گونه‌ای که کار معنایی‌تر شود. یعنی خواستم مثل کارهای فانتزی نباشد که یک گوش و چشم و صورتی به نمایش در آید. چون رفتار و تفکر و اثر منفی آن موجود مهم است. منبع:http://www.mashreghnews.ir/NSite/FullStory/News/?Id=11920

نوشته شده در  دوشنبه 89/8/10ساعت  2:34 صبح  توسط عضو گروه شهیداوینی 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
سواد رسانه ای درحوزه:تحلیل و برررسی شبکه های اجتماعی و موبایل
معرفی تفصیلی کتاب «اسطوره های صهیونیستی در سینما»
نقد وبررسی چند فیلم ایرانی جدید توسط سعید مستغاثی
نقد وبررسی ابعادشخصیت مرد درسینمای ایران/بررسی\تسویه حساب\
نقد و بررسی انیمیشن ظهور نگهبانان/ rise of guardian
مروری بر فیلم های بازگوکننده جنایات صهیونیسم غاصب درفلسطین اشغال
حقیقتاچرارسانه های آمریکایی نسبت به ایران،اینقدر کینه جو هستند؟!
هالیوودوبازنمایی محرف تاریخ واندیشمندان ایرانی-نقدفیلم پزشک
بررسی سینمای اسراییل[غاصب]:شرق،غرب وسیاست بازنمایی
آشنایی با الکس جونز اندیشمند و منتقد ومستندساز آمریکایی...
[عناوین آرشیوشده]