سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دکتر سید علیرضا سجادپوردر شماره­‌های گذشته مجله امان زمان(مرکز تخصصی مهدویت)، عمدتاً به آثار و تولیدات سینمایی مربوط به موضوع و مضمون انتظار و منجیِ موعود پرداختیم؛ اما در این شماره، حسب درخواست­‌هایی که به عمل آمده است، پروندة آثار سینماییِ دنیای غرب را دربارة سوژه و موضوع آخرالزمان و ناجی جهانی می‌گشاییم و به بررسی و تحلیل تولیداتی سینمایی - که مضمون مذکور را محور داستان خود، قرار داده‌­اند- می‌­پردازیم. البته نظر به این‌که سینمای هالیوود، عملاً بیش از 90 درصد از تولیدات سینمای غرب را در دست دارد(!)، طبعاً بحث مزبور، به آثار سینمای هالیوود، اختصاص می­‌یابد.

تذکر این نکته ضروری است که متأسفانه برخلاف آن‌که تولیدات سینمای ایران، در حیطة مضمون انتظار، اندک و انگشت‌شمار است، در سینمای هالیوود، وضعیت، کاملاً بر عکس است و ما با انبوهی از آثار، برخورد می‌­کنیم که جملگی به سوژة آخر الزمان و ناجی جهانی پرداخته اند! همان‌طور که گفته شد، تعداد تولیدات سینماییِ هالیوود و جهان غرب در مورد موضوع آخر الزمان، آن‌چنان زیاد است که نمی‌توان تمامی آن‌ها را مورد تحلیل قرار داد؛ بلکه می‌بایست به تحلیل و نقد نمونه­‌هایی از آن تولیدات - که به نوعی، الگو و نمایندة دیگر آثارِ مشابه هستند- اکتفا کرد.

در ادبیات غرب، معمولاً از آخر الزمان با اصطلاح «آپوکالیپس»[1] و از نبرد و جنگ نهایی آخر الزمان که بین منجی جهانی و دشمنان او در می­گیرد، با اصطلاح «آرماگدون»[2] یاد می­‌شود. اثرپذیری بالای سینمای غرب از این مفاهیم، به گونه‌ای است که حتی برخی تولیدات هالیوود، صریحاً با عنوان آپوکالیپس یا آرماگدون نام گذاری شده‌اند. نکتة شگفت دیگر، این است که اغلب آثاری که در محتوا و درون‌مایه به این مضمون پرداخته‌اند، دارای خط داستانیِ یکسان و ساختار قفسه­ایِ همانندی هستند؛ یعنی معمولاً به یک شیوه شروع شده، ادامه یافته و به پایان می‌­رسند و در آن‌ها طرح کلی داستانی و ساختار اصلی فیلمنامه، به نحو شگفت­‌آوری یکسان و مشابه است.

این ساختار و خط داستانیِ واحد و مشابه بدین گونه است که در ابتدای آن‌ها، زندگی به نحو معمولی و آرام در دنیا، جریان دارد. خصوصاً در آمریکا - که تقریباً تمامی این آثار، حوادث و اتفاقات اصلی فیلم را در همین نقطه تعریف می‌­کنند و به عنوان مکان اصلی داستان، از آن استفاده می­برند- همه چیز به نحو آرام و رضایت‌بخشی در حال گذر است؛ بچه­ها مدرسه می­‌روند، کارمندان بر سر کار خود هستند، مغازه­‌دارها به فروش اجناس خود مشغول‌اند، کافه­ها و تریا­ها فعال هستند و به طور کلی، همة اقشار مردم، به زندگی و خوش‌گذرانی مشغول‌اند...

اما به ناگاه، ورود یک گروهِ غریبه و ناشناس، این آرامش را به هم می‌زند که معمولاً گروهی هستند که هیچ اطلاعات و مشخصاتی از آنان در دست نیست. برای مثال، در فیلم بسیار معروف و پر خرج «روز استقلال»[3]، یک سفینة بسیار بزرگ و غول‌آسا که می‌­تواند بر شهری بزرگ، سایه افکند، از نقطة ناشناخته‌ای از کهشکان، سر می‌رسد و در آسمان ظاهر می­‌گردد.

در همة این آثار، مردم زمین با کمک دانشمندان و نیز رهبران سیاسی تلاش می­‌کنند که با این غریبه‌­های نوظهور ارتباط بگیرند و با آن‌ها زبان مشترک پیدا کنند. دانشمندان اصلی و رهبران کلیدیِ در این تلاش‌ها نیز، عمدتاً آمریکایی­ هستند که خود، به گونه‌­ای روشن و واضح‌، درصدد القای این مطلب است که آمریکایی­‌‌ها، رهبر و لیدر جهان هستند و بقیة جهانیان- حتی اروپایی­‌ها- باید تابع و پیرو محض آن‌ها باشند! در ادامة داستان و علی‌رغم تلاش‌های صادقانه و انسانی(!)، هیچ امکانی برای ایجاد ارتباط، از سوی غریبه­ها ایجاد نمی­شود و تمامی تلاش­‌ها برای درک منویات و افکار و اهداف آنان، کاملا بی­نتیجه می‌­ماند. تا این‌که به ناگاه، نشانه‌­هایی از رفتار خصمانه و جنگ‌طلبانه‌ از سوی غریبه‌­ها مشاهده می­شود و در حالی که جهانیان (به رهبری آمریکایی­‌ها!) دلیلی برای این رفتار نمی‌­یابند، دفعتاً و به نحوی غافل‌گیرانه، حملاتی آتشین و مرگبار و بسیار ویرانگر بر تمامی مناطق مسکونی زمین و شهرها و مردمان، آغاز می شود؛ بسیاری از نقاط زمین نابود می‌گردد و انبوه زیادی از مردم می­‌میرند.

در این فیلم­ها معمولاً نیویورک، واشنگتن، شیکاگو، لوس‌آنجلس و نیز پاریس، لندن، رم و ... منهدم می­‌گردند. در برخی از این آثار، حتی پکن، مسکو و دهلی نو نیز از بین می‌روند. نویسندة این مقاله، خود، شاهد آثاری بوده که در آن، مکه و شهرهای مسلمان‌نشین نیز، با حملة بیگانگان نابود می‌شوند! در مجموع، همه چیز به هم می‌­ریزد و ترس، اضطراب، بهت، نگرانی، آشفتگی و وحشت از مرگ و نیستیِ بشریت و تمدن، بر فیلم حاکم می‌­شود. باقیماندة مردم زمین - که به هر طریق، نجات یافته­اند- حول محور قیادت و ریاست رییس جمهوری آمریکا (!) دوباره به بازسازی و تجدید قوا می­‌پردازند و دانشمندانی که زنده مانده­اند نیز با تشویق و هم‌فکری رییس آمریکایی، به مطالعه و بررسی نقاط ضعف بیگانگان پرداخته و سرانجام، در اوج ناامیدی، راهی برای مقابله و مبارزه و انتقام‌گیری می‌‌­یابند و با حضور شجاعانة رئیس آمریکایی، به آخرین حملة متقابل، دست زده و در نقطة پایانی داستان، موفق به نابودی مرکزِ فرماندهیِ بیگانگان می‌شوند و بدین ترتیب، جهان را از نابودی کامل می‌رهانند...!  البته در جزییات فیلم‌ها، طبعاً تفاوت­‌هایی وجود دارد؛ امّا کلیت ‌آن‌ها به همین شرح است. سازندگان و تولیدکنندگان آن‌ها، چنان به اهداف کلی و کلان خود، وفادارند که حتی تکرار چند بارة این قصه در آثار متعدد را مانعی بر سر راه خود محسوب نمی‌کنند و در تولیدی دیگر به بیان دوبارة این داستان ـ با همان کاراکترها و شروع و پایان تکراری- می پردازند...!

ممکن است این سؤال پیش آید که منظور واقعی آنان از این داستان‌های تکراری چیست؟ دقت و توجه به اجزای داستان و روابط شخصیت‌ها و قدری ملاحظه بر اصول هنری فیلمنامه‌نویسی و کارگردانی، می­تواند پاسخ این سؤال را به آسانی هویدا کند. این داستان­ها نماد و نمونه‌ای از نبرد آخرالزمان هستند که به زعم سازندگان آن‌­ها، بین نیروهای خیر و شرّ - و البته به رهبری آمریکا!- در می­‌گیرد. نیروهای شرّ، یا از شرق می­آیند و سبزه­رو و مو‌مشکی هستند(!) یا چون نمونه‌­ای که ذکر شد،­ از جهانی دیگر می‌آیند و نه حرف انسانی را می‌­فهمند و نه جواب منطقی و انسانی دارند. آن‌ها جز منطق جنگ و نابودی و انهدام آثار تمدن و فرهنگ انسانی، چیزی نمی‌خواهند و هدفی ندارند!

با این توضیح، روشن است که این همانند سازی­‌ها، کدامین نگرش­ و اعتقادات و دیدگاه­‌ها را در جهانِ معاصر، هدف گرفته است. همة این تلاش‌­های هنری و سینمایی، برای تأییدگذاری بر ذهن و روح مخاطبین جهانی این آثار است تا در ضمیر خود، به تثبیت جایگاه خیر و شرّ ـ البته با معیار جهان استکبار ـ بپردازند و اگر در این نبرد نهایی، به کمک سپاه آمریکایی نمی­‌روند، لااقل بی‌طرف بمانند و در لشگر شرقی­‌های جنگجو و بیگانه با تمدن جهانی قرار نگیرند! امّا آیا این آثار توانسته­اند علی‌رغم تعداد فراوان خود، تأثیری مناسب بر روح و دل مخاطبین داشته باشند؟آیا توانسته­اند معادلات محتوم و مقدر را تغییر دهند؟ و مهم‌تر، آن‌که، ما در این معرکة هنر و فرهنگ و سینما چه باید بکنیم؟

پاورقی ها و منابع:

* . نویسنده و تهیه کنندة بسیاری از آثار سینمایی و تلویزیونی؛ چون فیلم سینمایی «طوفان شن» (با محوریت واقعة طبس)، سریال «سیمرغ» ( زندگی‌نامة شهیدان، شیرودی و کشوری)، سریال «عبور از خط سرخ» (زندگی‌نامة‌ شهید عباس دوران)، سریال «آفتاب و زمین» (داستان تولّد روح الله)، فیلم سینمایی «آخرین ملکة زمین» (با محوریت موضوع حملة آمریکا به افغانستان)، سریال «چشمان آبی زهرا» (با محوریت موضوع انتفاضة فلسطین) و ...

1.APocaliPs

2.Arma eddon

3.IndiPendence Day

http://www.hawzah.net/Hawzah/Magazines/MagArt.aspx?MagazineNumberID=6033&id=63193

رسانه های غربی (هالیوود و مهدویت) در سایت حوزه

1 - (مجلات) هالیوود و مهدویت (موعود :: فروردین و اردیبهشت 1380، شماره 25)

2 - (مجلات) منجیان هالیوودی (امان :: آذر و دی 1385، شماره 2)

3 - (مجلات) منجیان هالیوودی (امان :: بهمن و اسفند 1385، شماره 3)

4 - (مجلات) منجیان هالیوودی (امان :: فروردین، اردیبهشت و خرداد 1386، شماره 4)

5 - (مجلات) هالیوود و فرجام جهان-4 (موعود :: آبان و آذر 1385، شماره 69)

6 - (مجلات) سینمای هالیود،سینمای متعهد! (امان :: شهریور 1386، شماره 6)

7 - (مجلات) آخر الزمان در آثار سینمایی هالیوود (امان :: بهمن و اسفند 1386، شماره 9)

8 - (مجلات) غرب، سینما و آخرالزمان (موعود :: فروردین و اردیبهشت 1382، شماره 37)

9 - (مجلات) غرب، سینما و آخرالزمان (موعود :: شهریور و مهر 1382، شماره 39)

10 - (مجلات) انسان واپسین; انتظار استراتژیک و دولت موعود (پگاه حوزه :: یازدهم آبان 1381، شماره 73)

همچنین در همین وبلاگ ببینید: مجموعه نشست های استاد دکتر مجید شاه حسینی پیرامون سینمای آخرالزمانی:

استاد شاه حسینی در دانشگاه آزادعلوم تحقیقات درباره سینمای آخارال
نشست هشتم سینما وآخرالزمان با حضور استاد شاه حسینی
نشست هفتم سینما و آخرالزمان با حضور استاد شاه حسینی
نشست پنجم و ششم سینما وآخرالزمان با حضور استاد شاه حسینی
نشست چهارم سینما وآخرالزمان با حضور استاد شاه حسینی
نشست سوم سینما وآخرالزمان با حضور استادشاه حسینی
نشست اول و دوم سینماوآخرالزمان با حضور استادمجیدشاه حسینی


نوشته شده در  دوشنبه 89/6/29ساعت  6:51 صبح  توسط عضو گروه شهیداوینی 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
سواد رسانه ای درحوزه:تحلیل و برررسی شبکه های اجتماعی و موبایل
معرفی تفصیلی کتاب «اسطوره های صهیونیستی در سینما»
نقد وبررسی چند فیلم ایرانی جدید توسط سعید مستغاثی
نقد وبررسی ابعادشخصیت مرد درسینمای ایران/بررسی\تسویه حساب\
نقد و بررسی انیمیشن ظهور نگهبانان/ rise of guardian
مروری بر فیلم های بازگوکننده جنایات صهیونیسم غاصب درفلسطین اشغال
حقیقتاچرارسانه های آمریکایی نسبت به ایران،اینقدر کینه جو هستند؟!
هالیوودوبازنمایی محرف تاریخ واندیشمندان ایرانی-نقدفیلم پزشک
بررسی سینمای اسراییل[غاصب]:شرق،غرب وسیاست بازنمایی
آشنایی با الکس جونز اندیشمند و منتقد ومستندساز آمریکایی...
[عناوین آرشیوشده]