سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از تعطیلی هالیوود تا تنزل فروش اسلحه آمریکایی

زینب صناعی
نشست سینما و آخرالزمان با عنوان "مدیریت آخرالزمانی در حوزه سینما" با حضور دکتر شاه حسینی به همت کانون اندیشه جوان و بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات در سالن علامه طباطبائی(ره) دانشکده علوم پایه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار کانون اندیشه جوان در این نشست دکتر "مجید شاه حسینی" پژوهشگر سینما گفت: در حال حاضر در دوره ای به سر می بریم که نسبت مردم با رسانه بسیار ویژه شده است و زمانی مواجهه ی ما با تولیدات رسانه ای کم بود اما امروز در روزگاری به سر می بریم که هر دانشجو در خانواده و در فضایی که حضور دارد به عنوان جزئی از گروه مرجع محسوب می شود.
وی اظهار داشت: هم اکنون فضای مدیریت آخرالزمانی رسانه بسیار جدی است و رسانه، بشر را به سمت سپهر آخرالزمانی جلو می برد.


این استاد دانشگاه با طرح این سؤال که آخرالزمان یعنی چه، افزود: وقتی از آخرالزمان صحبت می کنیم از نقطه پایان دنیا حرف نمی زنیم بلکه منظور فصل پایانی و نتیجه گیری عالم است که رسانه مخاطب را به این فصل می کشاند و فضای آخرالزمان را برای بیننده ترسیم می کند.
شاه حسینی با اشاره به اینکه کل مواجهات آخرالزمانی در رسانه سینما و رسانه های تصویری به 5 قسمت تقسیم می شود، اضافه کرد: فیلم های آخرالزمانی شامل آخرالزمان طبیعی، آخرالزمان تکنولوژیک و فناوری، آخرالزمان علمی- تخیلی، آخرالزمان اسطوره ای و آخرالزمان دینی است که آنچه این 5 گروه را با هم متفاوت می کند مختصات این گروه است که البته نقاط اشتراکی نیز با یکدیگر دارند و می توانید فیلمی را پیدا کنید که محورش آخرالزمان طبیعی است اما رگه هایی از آخرالزمان تکنولوژی نیز دارد.

آخرالزمان طبیعی

وی تصریح کرد: آخرالزمان طبیعی فصلی است که در آن عالم با طبیعت مقابله می کند و طبیعت شرایط آخرالزمانی را برای بشر فراهم می کند.
این استاد دانشگاه بیان داشت: در این نوع از سینمای آخرالزمانی انسان به بهره وری و بهره برداری بی اندازه از طبیعت روی آورده که لطمات جبران ناپذیری را به دنبال می آورد و شاید یکی از مهمترین مستندها در این باره مستند "خانه" باشد که به نوعی بشر در تبادل طبیعت احساس شرمندگی می کند.
شاه حسینی اظهارکرد: در این مدل طبیعت که همه امکانات خود را در دسترس بشر قرار می دهد توسط بشر نابود می شود و سینمای آخرالزمانی طبیعی نسبت به انسان عکس العمل نشان می دهد و از انسان مانند برخورد شهاب سنگ عظیم به کره زمین، گرمای وحشتناک، سیل و زلزله انتقام می گیرد.
وی ادامه داد: در سینمای آخرالزمان طبیعی که مصداق فیلم هایی مانند برخورد عمیق، روز پس از فردا و فیلم 2012 است، منجی، دانشمندان و طبیعت شناسان هستند که با معلومات و دانش به نوعی بشر را در مقابل ظلمی که به طبیعت کرده اند، توبه می دهند.
این استاد دانشگاه با اشاره به فیلم "2012" افزود: در این فیلم رگه هایی از آخرالزمان اسطوره ای دیده می شود اما جنس این فیلم از نگاه آخرالزمان طبیعی است و فرجام آن نیز دینی است که بشر برای نجات باید کشتی های بسیاری مانند کشتی حضرت نوح (ع) بسازد.
این پژوهشگر سینما عنوان کرد: در فیلم های آخرالزمانی که در مجموعه های ژاپنی بیشتر دیده می شود، نمادی را برای طبیعت در نظر گرفته اند که هر زمان که موجوداتی بشر را تهدید می کنند، آن نماد طبیعت به داد انسان می رسد و نزدیک به 20 فیلم در خصوص هیولایی به نام گودزیلا ساخته اند که در آن نشان می دهند گودزیلا که نماد مادر طبیعت است به یاری انسان ها می آید.

آخرالزمان تکنولوژیک

وی با اشاره به آخرالزمان تکنولوژیک که مدل دیگری از سینمای آخرالزمانی است، گفت: دراین مدل بشر امکان نابودی خودش را خودش فراهم می کند و تکنولوژی ساخته دست بشر است اما سبب نابودی انسان ها را فراهم می کند که تعداد این قبیل فیلم ها مانند ترمیناتور بسیار است و در این فیلم ربات های هوشمند که توسط بشر ساخته شده اند از جایی با خود بشر رقابت می کنند و حتی نسل بشر را در داخل تونل زمان نابود می کنند.
شاه حسینی ادامه می دهد: این هیولای هوشمند مصنوع دست بشر از مصادیق بارز آخرالزمان تکنولوژیک است و یا در فیلم ماتریکس که رایانه مهمترین موضوع آن است انسان زندانی مصنوع خود می شود و مانند ویروس به زندگی بشری خود ادامه می دهد که نئو به عنوان یک منجی و قهرمان جدید، بشر را از این وضعیت نجات می دهد.
وی یکی از مشهورترین فیلم ها در این زمینه را "ادیسه 2005" دانست و افزود: در فیلم دکتر استنج لاو نیز ماشین هوشمند با نخستین انفجار اتمی فعال می شود و تصمیم می گیرد انسان را نابود کند، همان ماشینی که روس ها برای دفاع از کشور خود ساخته اند اما دیگر حتی آنان نیز نمی توانند آن را متوقف کنند.

آخرالزمان علمی- تخیلی

این پژوهشگر سینما، فیلم های آخرالزمان علمی- تخیلی را نیز دارای گستردگی بسیاری دانست و عنوان کرد: این فیلم ها با مفاهیم و بلایای آخرالزمانی از جنس علمی- تخیلی هستند مانند موجودات فضایی که شرایط آخرالزمان را برای بشر ایجاد می کنند و به نوعی مواجهه ی بشر با همزادان خود است که گاهی این همزادها مانند فیلم جنگ برخورد از زیر زمین می جوشند.
شاه حسینی تصریح کرد: منجیان این فیلم ها تلفیقی از دانشمندان، حادثه جویان و انسان های شجاع و نترس و زبده هستند که هم مهارت تکنسین ها و هم شجاعت حادثه جویان را مانند مجموعه ایندیا جونز دارند.

آخرالزمان اسطوره ای

وی با اشاره به دسته چهارم فیلم های آخرالزمانی بیان داشت: فیلم های آخرالزمان اسطوره ای از اعماق تاریخ می آیند و شرایط را برای انسان مدرن مانند فیلم بیگانه مطرح می کنند.
این پژوهشگر سینما ادامه داد: در فیلم بیگانه موجود باستانی صبر کرده تا فضانوردان به سراغش بروند و از مغز و دل میزبان حمله می کنند که در فیلم های متعددی این مسئله قابل مشاهده است.
شاه حسینی با اشاره به اینکه گاهی اوقات این مفاهیم نمادین هستند اما جنس آن اسطوره ای است گفت: مانند "خون دایناسورها" که در ژئوم حشره ای که در درختی قرار دارد است و نسل دایناسورها توسط انسان دوباره تولید می شود و دایناسورها برخلاف انسان مدرن شورش می کنند.
وی تصریح کرد: مصادیق فیلم های آخرالزمان اسطوره ای بسیار است و منجییان آخرالزمانی کافیست یک نگاه تقدیری که گفته باشند این منجی است، مانند فیلم "نارنیا" داشته باشند که در آن منجی کودکان هستند و شرایط نجات بشر را فراهم می کنند یا فیلم "افسانه آرتور" که یک کودک می تواند شمشیر را از سنگ بیرون آورد و منجی می شود.

آخرالزمان دینی

این پژوهشگر سینما، فیلم های آخرالزمان دینی را رقابت میان ادیان یا میان انسان های متدین و غیر دینی و در کل میان خیر و شر دانست و گفت: در این مدل از فیلم ها موجودات خیر و شر فضای آخرالزمان موحشی را برای بشر فراهم می کنند مانند فیلم "امگاکد" که به جنگ های صلیبی اشاره می کند و مدت آن را بیش از 200 یا 300 سال می داند و نشان می دهد که این جنگ ها در آخرالزمان نیز ادامه دارد.
وی افزود: رد پای اندیشه جنگ های صلیبی را حتی در سیاست نیز می توان دید و کشوری که می خواهد لشگرکشی کند از واژه جنگ های صلیبی استفاده می کند.
شاه حسینی اضافه کرد: منجیان در فیلم های آخرالزمان دینی از قدیسان تا انبیا و اولیا هستند که در فیلم هایی مانند: جن گیر، طالع نحس و پایان دنیا این نگاه جدی می شود و ظهور و بروز آن را در مجموعه "امگاکد 1 و 2" به خوبی می توان دید.
این پژوهشگر سینما ادامه داد: اگر به فیلم های هالیوود دهه 70 نگاه کنیم، 95 درصد این فیلم ها از جنس روز است و این نوع سینما تا به امروز بسیار فرق کرده است و انگار موجودات دنیا دخانی شده اند و موجودات بشری بازیگران آن نیستند که بشر در میان نبرد میان خیر و شر قرار دارد، مانند فیلم آواتار که این فرمول کاملاً در آن رعایت شده است.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از کودکان و نوجوانان در دوره شکل گیری خود بسیاری از ارزش های اخلاقی و دینی خود را از اینگونه فیلم ها به دست می آورند، عنوان کرد: در تعاریف آنان از خدا و شیطان و فرشته تحت تأثیر این نوع فیلم ها بی آنکه بدانیم وارد فرایند ارزش سازی و ارزش سوزی شده ایم.
شاه حسینی گفت: اگر از یک کودک بپرسیم که تعریفش از شیطان چیست، او از نگاه کتاب انجیل شیطان را تعریف می کند که انسانی است که می تواند به جبر بشر را وادار به گناه کند و می تواند انسان را بکشد که مظهر هول و هراس و دلهره نیز است.

فیلم های آخرالزمانی در حوزه تربیت و سیاست اثرگذارند

این پژوهشگر سینما ادامه داد: حقیقت آن است که سینما و فیلم از جنس سرگرمی است که ما می بینیم اما واقعیت برتر آن است که داریم آموزش می بینیم و اگر بیننده ذهن پویا و فعالی داشته باشد بعد از دیدن این قبیل فیلم ها تأمل می کند اما برای کسانی که فیلم را به صورت تفریح می بینند اینگونه نیست.
وی با اشاره به اینکه فیلم های آخرالزمانی نه تنها در حوزه تربیت انسان ها بلکه در فضای سیاست هم تعیین نقش می کنند و بخشی از مدیریت سیاسی و اقتصادی دنیا براساس این فیلم ها شکل می گیرد، ادامه داد: اگر هالیوود را تعطیل کنند فروش البسه و اسلحه آمریکایی به یک چهارم تنزل پیدا می کند و در نهایت شیوه زندگی آمریکا مهمترین تعریفش همان هالیوود است و تأثیرات اقتصادی و سیاسی یک فیلم آن چیزی نیست که تنها در گیشه ببینیم.
شاه حسینی اظهار کرد: مدیریت آخرالزمانی تنها با اعتقادات آدمی کار ندارد بلکه با مدل موضع گیری سیاسی، اجتماعی و فرهنگی او نیز سروکار دارد.

در ادامه این نشست دکتر شاه حسینی بخش هایی از چند فیلم آخرالزمانی را برای دانشجویان پخش کرده و توضیحاتی را در حین آن ارائه نمودند که با استقبال آنان مواجه شد.

پارادوکس مارش قهرمانانه آمریکا با عملیات نابودی کل دنیا

وی با اشاره به فیلم "دکتر استنج لاو کوبریک" گفت: این یک فیلم تاریخی است که یک هواپیمای بمب افکن می رود تا بمبی را منفجر کند و این دستگاه از کنترل بشر خارج است و حتی روس ها نیز نمی توانند آن را از کار بیندازند زیرا این دستگاه خودمختار عمل می کند.
این پژوهشگر سینما اظهارداشت: این فیلم دارای یک پارادوکس عجیب و غریب فلسفی است که به نوعی به مخاطب می گوید که تو هم با این افراد و خلبان های هواپیماهای جنگی فرقی نداری و تو هم دعا می کنی که دنیا نابود شود.
شاه حسینی ادامه می دهد: در بخشی از این فیلم موسیقی مشهور مارش قهرمانانه آمریکا پخش می شود که سربازان به خیال خود دارند عملیات میهن پرستانه انجام می دهند که البته نابودی کل دنیا در آن عملیات است.
وی با اشاره به اینکه فرجام این فیلم انفجارات مؤکدی است که در کره زمین اتفاق می افتد، افزود: در انتهای فیلم کوبریک از یک موسیقی آرام استفاده می کند که گویا پایان یک رمان عاطفی است در حالیکه در این فیلم بشر تمام تلاش خود را برای تکنولوژی به کار می برد اما زمانی می رسد که دیگر این تکنولوژی و فناوری فایده ای ندارد و سبب مرگ بشر می شود.

محور شیطانی یا محور شرارت

شاه حسینی با پخش قسمت هایی از اظهار نظر چند کشیش آمریکایی در خصوص فیلم امگاکد2 گفت: این کشیشان ادعا می کنند که این فیلم بر مبنای نقاشی های تخیلی شکل نگرفته و از کتاب مقدس نشأت می گیرد.
وی تصریح کرد: این فیلم به یک ادبیات کاملاً دینی وارد شده است و جرج بوش خیلی از این ادبیات مانند محور شیطانی که محور شرارت بود، استفاده می کرد که مشخص است آموزه های شبکه تی بی ان به تدریج دارد وارد سیاست می شود.
این پژوهشگر سینما بیان داشت: در فیلم امگاکد2 به بخشی از بلایای آخرالزمان مانند سیل، زلزله و طاعون اشاره می کند که در کتاب مقدس پیشگویی شده و نتیجه نبرد خونین در فیلم  میان مسلمانان و مسیحیان است زیرا مسیحیان اصولاً اهل پیشگویی و تعیین تاریخ هستند و سال های مختلف در فیلم های متعددی پیشگویی کرده اند.

باوری که انسان را نابود می کند

این پژوهشگر سینما با پخش قسمت هایی از فیلم بیگانه بیان داشت: در این فیلم "رابینی اسکات" در داخل ایستگاه فضانوردی است که موجودی مانند هشت پا به او حمله می کند و مانند فیلم آواتار این موجود از عروق مغزی حمله کرده و در دل او رخنه می کند که تأثیرگذار است.
وی افزود: انسان ها در نهایت در مقابل این موجود تسلیم می شوند و فردا این موجود رفته و تنها از فضانورد می پرسند که تو چیزی ندیدی که وی اظهار بی اطلاعی می کند و در حقیقت این موجود "باور" خطرناک و مرگبار فرد است که نابودش می کند.
شاه حسینی با پخش قسمت هایی از فیلم مومیایی 1 و 2 عنوان کرد: در این فیلم رهبر، عرب مصری است که صفات دخانی دارد که تا به امروز ناپیدا بوده اما در حال حاضر آشکار شده و غربی ها حریف این موجود نمی شوند.
وی با اشاره به فیلم امگاکد 2 گفت: شبکه تی بی ان که ارگان رسمی آمریکا است با رجوع به کتاب مقدس معتقدند، آنچه در فرجام تاریخ اتفاق می افتد پیشگویی شده است و کارشناسان دینی این مسئله را تأیید می کنند.

شکل گیری اروپای واحد یکی از نشانه های وقوع آخرالزمان

شاه حسینی ادامه داد: در این فیلم شیطان می تواند فردی را تسخیر کند چنانکه پسری کوچک از برادرش که هنگام تولد سبب مرگ مادرش شده است کینه به دل می گیرد و در بخشی از فیلم خدا را العیاذبالله به مسخره می گیرد و می گوید خداوند خودش داده و خودش نیز پس می گیرد.
وی تصریح کرد: این فیلم جدال میان 2 برادر خیر و شر است که یکی فرزند مسیح و دیگری فرزند شیطان است که انسان شر به مدرسه نظامی می رود و به انسان خشن و بی رحمی تبدیل می شود و به اجبار ازدواج می کند و با قدرت نظامی که به دست می آورد قسمت هایی از اروپا، روسیه و تمام کشورهای عربی را تسخیر می کند.
این پژوهشگر سینما افزود: در صحنه ای از فیلم نشان می دهد که شکل گیری اروپای واحد را از نشانه های آخرالزمان می دانند که شهر رم را نشان می دهد که کل اروپا فرمانده واحدی دارد.
وی ادامه می دهد: باوری که آنان دارند و می گویند شیطان می تواند انسان را بکشد نیز در این فیلم در جایی که رئیس جمهور آمریکا با شخصیت شر دست می دهد، دیده می شود و هنگامی که رئیس جمهور دست می دهد روح شیطان در رگ های او رسوخ می کند و با دست دادن می میرد.  http://www.kanoonandisheh.com/report/004036.php


نوشته شده در  دوشنبه 89/6/29ساعت  6:50 صبح  توسط عضو گروه شهیداوینی 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
سواد رسانه ای درحوزه:تحلیل و برررسی شبکه های اجتماعی و موبایل
معرفی تفصیلی کتاب «اسطوره های صهیونیستی در سینما»
نقد وبررسی چند فیلم ایرانی جدید توسط سعید مستغاثی
نقد وبررسی ابعادشخصیت مرد درسینمای ایران/بررسی\تسویه حساب\
نقد و بررسی انیمیشن ظهور نگهبانان/ rise of guardian
مروری بر فیلم های بازگوکننده جنایات صهیونیسم غاصب درفلسطین اشغال
حقیقتاچرارسانه های آمریکایی نسبت به ایران،اینقدر کینه جو هستند؟!
هالیوودوبازنمایی محرف تاریخ واندیشمندان ایرانی-نقدفیلم پزشک
بررسی سینمای اسراییل[غاصب]:شرق،غرب وسیاست بازنمایی
آشنایی با الکس جونز اندیشمند و منتقد ومستندساز آمریکایی...
[عناوین آرشیوشده]