سفارش تبلیغ
صبا ویژن

معرفی نشست های سکانس آخر

بررسی روایت های آخر الزمان تحت عنوان سکانس آخر نام سلسله نشست های پژوهشی در حوزه سینما و آپو کالیپ تیک (فرجام نگری) است که با حضور دکتر مجید شاه حسینی، مدرس سینما و پژوهشگر حوزه رسانه در فرهنگ سرای رسانه به صورت دوره ای برگزار می شود. 

آشنایی اجمالی با استاد مجید شاه حسینی

مجید شاه حسینی، مدرس کلاس های بررسی روایت های آخر الزمان، نویسنده و کارگردان فیلم سرزمین موعود و ققنوس و برنده بهترین کتاب خاطرات جنگ با عنوان آتش بر روی برف شده است. وی اکنون علاوه بر تدریس در دانشگاه و مراکز متعدد سینمایی، به عنوان مدیر عامل بنیاد فارابی در حوزه رسانه فعالیت دارد. از دیگر سمت های دکتر شاه حسینی میتوان به عضویت در انجمن سینمای جوان، مدیریت فرهنگ و معارف شبکه ? سیما، مدیریت محتوایی برنامه سینما 1، شبکه ? سیما و عضویت در هیئت مدیره موسسه رسانه های تصویری اشاره داشت. گفتنی است کارگاه بررسی روایت های آخرالزمان، دوشنبه هر هفته، ساعت ??الی ?? در تالار آفتاب فرهنگ سرای رسانه برگزار می شود. علاقه مندان می توانند با تماس با روابط عمومی فرهنگ سرا در این کلاس ها ثبت نام یا مشروح بررسی هفتگی این کارگاه را هر هفته در خبرگزاری آینده روشن مطالعه و دنبال کنند.

گزارش نشست اول در سایت کانون اندیشه جوان:

اولین سکانس از سکانس آخر     گزارش از :محمد اکبری

با حضور دکتر شاه حسینی اولین نشست تحلیلی روایت های آخر الزمانی در سینما با حضور علاقمندان به این موضوع در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.
 به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی کانون اندیشه جوان مجید شاه حسینی در این نشست که با همت کانون اندیشه جوان دوشنبه هرهفته در فرهنگسرای رسانه برگزار می شود اظهار داشت:در این نشست ها ما به روایت های آخر الزمانی در سینما می پردازیم از این رو لازم است در ابتدا تعریفی از سینما برای خود داشته باشیم.


وی با بیان اینکه تاکنون تعریفهای بسیاری در رابطه با معنی سینما صورت گرفته است افزود: به عقیده من سینما یعنی "وهم، مخیل، مصور، متحرک، فناورانه" یعنی وهمی که به مرحله خیال در می آید و به فاز تصویر وارد می شود و این وهم از جنس تصویر متحرک است و ثابت نیست و این متحرک هم از جنس فناوری است.
به هر حال در دنیای امروز برای سینما ابعاد مختلفی از جمله هنری، صنعتی، تجاری، قائل هستند و چه بسا سینما را همین ابعاد بدانند ولی چیزی که برای ما اهمیت دارد و ما به آن بعد سینما می پردازیم بعد رسانه ای سینما است و به عقیده ما مهمترین وجه سینما وجه رسانه ای آن است، چون این وجه است که به انسان باور می دهد.
اما روایت های آخر الزمانی چیست؟
 شاه حسینی در ادامه گفت اما روایت های آخر الزمانی چیست؟ ما وقتی سینمای دهه هفتاد غرب را می بینیم حرفی در این مورد شنیده نمی شود ولی در سال 1969 موج جدیدی ایجاد می شود، با عنوان رویکرد" تحلیلی اسطوره ای در سینمای فرجام نگر"و این رویکرد با ساخت فیلم "فرزند رز مری" اثر پولانسکی آغاز شد .
داستان این فیلم موضوع عجیبی بود که در آن زمان منجر به این شد تا نگاه غربی معطوف به افق "آپو کالیپ تیک" یعنی فرجام نگری بشود، در این فیلم به مادری که بچه ای را حمل می کند می گویند که فرزندی که در شکم داری شیطان و یا "آنتی کریس" است و روند داستانی فیلم  که به تولد نوزاد ختم می شود به گونه ای ادامه می آید که، مادر و بیننده به این باور می رسد که بچه متولد شده همان شیطان است و این در حالی است که بیننده در آخر نمی تواند فرزند به دنیا آمده را ببیند و فقط از این موضوع مطلع می شود که فرزند مورد نظر به دنیا آمده!.
روایت های آخر الزمانی در ادامه راه آغازین خود   
مدرس و پژوهشگر حوزه سینما و رسانه گفت: به تدریج در ادامه دهه هفتاد موجی از کتاب ها و فیلم های آخر الزمانی وارد بازار شدند و نگاه مردم به افق هایی بازگشت که، تا پیش از آن وجود نداشت. البته در دهه هفتاد چند گام دیگر برداشته شد و در نتیجه، فیلم فرزند رزمری که نهایتاً پخش آن موجب کشتن همسر پولانسکی توسط گروههای شیطان پرستی به خاطر انتقام از وی برای ساخت این اثر شد، فیلم هایی چون جن گیر ها و طالع نحس ساخته شد و تدریجاً فضایی شکل گرفت که این فضا در تاریخ غرب بی سابقه بود و کابوس های جدیدی در جامعه به وجود آمد که افکار عمومی مردم آمریکا و غرب را به هم ریخت و با همان رویکرد بود که سرانجام کار، به ساخت  و فروش بالا آثاری چون، آواتار و 2012 ادامه می یابد.
وی خاطر نشان کرد : امروز آنقدر ذائقه جامعه به سمت سینمای فرجام نگر سوق داده شده است که بعضاً دلمان برای تماشاکردن فیلم های گذشته تنگ می شود.


جن گیر آغازی برای نبرد خیر و شر آخرالزمانی در سینما!
شاه حسینی در ادامه تحلیل خود نسبت به روایت های آخر الزمانی، "جن گیر" را به عنوان اولین اثری عنوان کرد که به طور خاص بیننده را درگیر داستان نبرد انسان و شیطان در آخر الزمان می کند و بیان داشت: آغاز این فیلم از نینوای عراق با یافته شدن طلسم آزاد شده شیطانی آغاز می شود و این سرآغاز جنگ میان خیر و شر است البته این نکته هم جالب توجه است که  چند ماه قبل از حمله آمریکا به عراق نیز از نسخه جدید این فیلم رونمایی شد و جن گیر جدید به پرده های نمایش بازگشت و ذهن آمریکایی و غربی، آماده حمله به عراق شد و شاید پخش فیلم در آن زمان برای ساختن این باور ضروری بود.که به مردم آمریکا بفهماند که اگر به خانه دشمن حمله نکنیم او را در خانه خود خواهیم یافت، به گونه ای که در فیلم جن گیر روح شیطانی  اینگونه عمل کرد.
نکته دیگری که فیلم جن گیر را دارای اهمیت می کند آن است که این فیلم قابلیت اقنائی بالایی دارد، به طوری که اگر این فیلم را به تمامی پزشکان و  متخصصین روانشناسی و روانکاوی نشان دهید متوجه می شود که اتفاق به وجود آمده در فیلم طبق ادعاهای پزشکان مورد اشاره در داستان درمان طبی ندارد و هرچه هست موضوعی غیر طبیعی و خارج از دانش پزشکی است، از این رو فیلم می تواند هر مخاطبی را قانع کند که خطری وجود دارد.
 در سینمای فرجام نگر مرز میان شیطان و دین نزدیک به هم است
 دکتر شاه حسینی در ادامه این نشست با بیان اینکه در اغلب آثار سینمای فرجام نگر مرز میان شیطان و مذهب بسیار نزدیک به هم ترسیم می شود گفت: در اغلب صحنه های برخی از این آثار شاهد هستیم که خانه ها و معماری فضاهایی که اتفاق در آنجا رخ می دهد معماری باروک و کلیسایی است و فضای فیلم به گونه ای سنتی است، این بدان خاطر است که از نظر آنها شیطان همان فرشته های متمرد است و این یعنی اینکه او با  یک لغزش به یک دیو تبدیل شده از این رو در فیلم فضای شیطانی کلیسایی است, نماد شیطان صلیب وارونه است کتاب شیطان پرستی انجیل نام دارد و زبان شیطان لاتین یعنی به زبان انجیل مسیح است .
وی افزود: شاید به خاطر همین نزدیکی ها باشد که امروز در جامعه مسیحی حتی کاردینال شیطان پرست هم دیده می شود چون مرز بین شیطان خیلی باریک وشبیه به هم ترسیم شده است.
رسانه می تواند در زمانی باوری بسازد تا در زمان دیگر باوری از بین برود
وی همچنین یادآور شد به طور کلی باید توجه داشت رسانه در تلقین دادن روایات آخرالزمان نگر بسیار موثر عمل کرده است چرا که این توانایی را دارد که تا در تاریخ و مکانی، پیام را به مخاطبش القاء کند و یا به زبان ساده تر می تواند در زمانی باوری را خلق کند تا در زمان دیگر باوری را از بین ببرد.
و در این زمینه علاوه بر رویکرد دینی به مقوله فرجام نگرانه، رویکردهای به تصویر کشیده شده ای چون آخر الزمان های طبیعی، مانند  20012.و آخر الزمان های تکنولوژیکی که در آن مصنوع صانع خود را از بین می برد مانند فیلم های فرانکن اشتاینی، دیده می شود.
البته سینمای غرب برای القاء پیام خود پا را از این هم فراتر گذاشته و برای القاء روایت آخر الزمانی خود به تازگی از سینمای سه بعدی استفاده می کند که در آن مخاطب خود را در میان صحنه قرار می دهد و نمی داند که آن چیزی که در آن قرار گرفته درست بوده است یا همان چیزی که اکنون در آن قرار دارد.
 هدف آن است نوجوانان  روایت های آخرالزمانی را آنگونه که سینما می گوید بشناسد
شاه حسینی در پایان نشست اول "سکانس آخر" گفت : به طور کلی هدف غرب از بیان اینگونه روایت سینما همین است که نوجوانان همه وقایع را آنگونه که سینما می خواهد منتظر باشند و آنگونه که ترسیم می شود بپندارند و امروز متأسفانه شاهد هستیم که حتی در کشور مان اعتقاد برخی نوجوان ها نسبت به مسائلی چون آخر الزمان، معاد و شیطان برگرفته از این روایت های بیان شده از سوی سینمای غرب است.
گفتنی است سلسله نشست های روایت های  آخر الزمانی با عنوان سکانس آخر دوشنبه هر هفته از  ساعت 15 تا 18 در فرهنگ سرای رسانه برگزار می شود. http://www.kanoonandisheh.com/topnews/003647.php

 

گزارش خبرگزاری برنا از نشست اول را در آن خبرگزاری بخوانید:‏ http://www.bornanews.ir/vdcc1pqs.2bqpo8laa2.txt

 

گزارش نشست دوم:

فیلم «آخرالزمان» در «سکانس آخر» نقد و بررسی می‌شود

گروه هنر:فیلم سینمایی«آخرالزمان» دهم اسفند88 باحضور مجید شاه‌حسینی دردومین نشست«سکانس آخر»تحلیل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، کانون اندیشه جوان با همکاری فرهنگسرای رسانه اقدام به برگزاری سلسله نشست‌هایی با عنوان «سکانس آخر» کرده است که در آن به نمایش تحلیلی روایت‌های آخرالزمانی سینما پرداخته خواهد شد. دومین دوره از سلسله نشست‌های تحلیلی «سینما و اندیشه» با حضور «مجید شاه‌حسینی» نویسنده و کارگردان برگزار می‌شود. این برنامه که امروز دومین جلسه آن برگزار می‌شود، به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و با همکاری کانون اندیشه جوان ترتیب داده شده است. در این جلسه که راس ساعت 15 در فرهنگسرای رسانه برگزار می‌شود، فیلم سینمایی «آخرالزمان» محصول 2009 هالیوود نمایش داده خواهد شد و پس از آن با حضور شاه‌حسینی این فیلم مورد نقد، بررسی و تحلیل قرار خواهد گرفت. یادآوری می‌شود، هفته گذشته و در اولین جلسه برگزاری این نشست، فیلم «جن‌گیر» با رویکرد تحلیل روایت‌های آخرالزمانی سینما مورد بررسی قرار گرفته بود.

 موضوع «سکانس آخر»:

فیلم سینمایی «آخرالزمان» محصول 2009 هالیوود نمایش داده خواهد شد و پس از آن با حضور شاه‌حسینی این فیلم مورد نقد، بررسی و تحلیل قرار خواهد گرفت.

در نشست هفته گذشته، شاه حسینی، مدیر سابق بنیاد سینمایی فارابی در تحلیل نسبت به روایت‌های آخرالزمانی، «جن‌گیر» را به عنوان اولین اثری عنوان می‌کند که به طور خاص بیننده را درگیر داستان نبرد انسان و شیطان در آخر الزمان می‌کند. وی تاکید کرد: آغاز این فیلم از نینوای عراق با یافته شدن طلسم آزاد شده شیطانی آغاز می‌شود و این سرآغاز جنگ میان خیر و شر است. نکته جالب توجه این است که چند ماه قبل از حمله آمریکا به عراق نیز از نسخه جدید این فیلم رونمایی شد و «جن‌گیر» جدید به پرده‌های نمایش بازگشت و ذهن آمریکایی و غربی، آماده حمله به عراق شد.  شاه‌حسینی تصریح کرد: به طور کلی هدف غرب از بیان اینگونه روایت سینما این است که نوجوانان همه وقایع را آنگونه که سینما می‌خواهد و ترسیم می‌کند، بپندارند و امروز متأسفانه شاهد هستیم که حتی در کشورمان اعتقاد برخی نوجوان‌ها نسبت به مسائلی مانند آخرالزمان، معاد و شیطان برگرفته از این روایت‌های بیان شده از سوی سینمای غرب است. یکی از مهمترین اهداف این نشست‌ها، ایجاد شناخت و تفکر صحیح و اصولی در این عرصه است که این هدف در دومین جلسه این نشست امروز پی گرفته خواهد شد. http://www.iqna.ir/fa/news_detail.php?ProdID=546086


نوشته شده در  دوشنبه 89/6/29ساعت  5:56 صبح  توسط عضو گروه شهیداوینی 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
سواد رسانه ای درحوزه:تحلیل و برررسی شبکه های اجتماعی و موبایل
معرفی تفصیلی کتاب «اسطوره های صهیونیستی در سینما»
نقد وبررسی چند فیلم ایرانی جدید توسط سعید مستغاثی
نقد وبررسی ابعادشخصیت مرد درسینمای ایران/بررسی\تسویه حساب\
نقد و بررسی انیمیشن ظهور نگهبانان/ rise of guardian
مروری بر فیلم های بازگوکننده جنایات صهیونیسم غاصب درفلسطین اشغال
حقیقتاچرارسانه های آمریکایی نسبت به ایران،اینقدر کینه جو هستند؟!
هالیوودوبازنمایی محرف تاریخ واندیشمندان ایرانی-نقدفیلم پزشک
بررسی سینمای اسراییل[غاصب]:شرق،غرب وسیاست بازنمایی
آشنایی با الکس جونز اندیشمند و منتقد ومستندساز آمریکایی...
[عناوین آرشیوشده]